BKV.hu

Időutazás a BKV-val

Nosztalgia járatokkal keltik életre elmúlt korok utazásait

Június 24-én, a fogaskerekű vasút megindulásának 134. évfordulóján néhány forduló erejéig nosztalgiaszerelvény is szállította az utasokat, korhű jelmezbe öltözött jegyárusok és járművezetők kíséretében. Az esemény sikere is mutatja: a nosztalgiajárművek egyre népszerűbbek. A régi járművek helyreállítása, újbóli üzembe helyezése nem olcsó mulatság: a fogaskerekű szerelvény felújítása például több mint 30 millió forintba került.

A BKV négy járműből álló bérelhető nosztalgiaflottájának legrégebbi darabja az 1874-ben gyártott Budai Svábhegyi Vasút 2. pályaszámú kocsija, mely néhány kisebb eltéréstől eltekintve eredeti kivitelben került helyreállításra. Az 1929. évi villamosításkor a gőzüzemű személykocsikat a villamos szerelvények elé kapcsolható pótkocsivá alakították át. A flotta – amely a fent említett mellett két villamos motorkocsiból és egy földalatti vasúti motorkocsiból áll – bármely darabja bérelhető, típustól és a megtett út hosszától függően 60-260 ezer forintos különjárati díjért. A nosztalgiajárművek családja a közeljövőben egy esztétikailag feljavított 180-as Ikarus busszal fog bővülni. A paletta színesítése mellett, a nosztalgiautazásokat népszerűsítendő, a kocsik egyre gyakrabban gördülnek ki a remízből. Az eddigi tapasztalatok ugyanis azt mutatják: hatalmas az érdeklődés irántuk – persze nemcsak hazánkban, de Európa több országában is. A szolgáltatást jellemzően turisták veszik igénybe, de gyakran bukkan fel a flotta valamely darabja filmen, sőt, már konferenciát is szerveztek renovált villamoson. A régi járművek helyreállításának, újbóli üzembe helyezésének csak a pénz szab határt, a fogaskerekű szerelvény felújítása például több mint 30 millió forintot emésztett föl.
A különjárati igények teljesítése minden esetben gondos előkészítést – a járművek műszaki felkészítése, a személyzet biztosítása, a menetrendszerinti közlekedés zavartalanságának biztosítása – igényel.