Decemberben már 74 éves a fővárosi troli
A trolibusz Angliában kezdett legelőször hódítani még az I. világháború után - az autóbuszokhoz képest olcsóbban lehetett üzemeltetni, illetve forgalomtechnikailag is kedvezőbb volt.
Magyarországon
1933. december 16-án indultak első útjukra a sajátos szerepet betöltő
és a korszak technikai fejlődését jól reprezentáló trolibuszok az
óbudai vonalon. Az ünnepélyes megnyitót és az átadást követően a
menetrend szerinti forgalom 2,7 kilométer hosszban indult meg a
Vörösvári út és az Óbudai temető közötti szakaszon, hétköznap egy-két,
vasárnap három kocsival, 8 perces menetidővel. A troliknak eredetileg
görgős szedőjük volt, amely azonban hamar besült, illetve a vezetéket
is erősen igénybe vette. Később áttértek a vasbetétes áramszedőkre,
amelyet olajkenéssel láttak el.
A vonal megnyitására három
trolibuszt szerzett be a közlekedési társaság: két Ganz (képünkön) és
egy MÁVAG gyártású járművet. Az acélvázas szerkezetű trolibuszok
jellegzetesen szögletes alakúak voltak, a végsebességük 30-40 km/h
körül alakult, de a merev felsővezeték-rendszer miatt gyakran
sebességkorlátozásokat kellett elrendelni. Az akkori előírásoknak
megfelelően akkumulátoros fényszóróval, irányjelző intőkarral, illetve
rendszámtáblával voltak felszerelve a trolik, amiket a BSZKRT színeinek
megfelelően sárgára és barnára fényeztek.
1944. szeptember 21-én légitámadás érte a viszonylatot, a felsővezeték megrongálódott, így a járműveket az óbudai vonalról félreállították.
Ebben a hónapban jubilál a híres "70-es" is, amely 1949. december 21-én gördült ki a garázsból és indul el az Erzsébet királyné útja és a Kossuth Lajos tér között.