
Csúsztatások az Alstom nyilatkozatában
A Blikk mai számában megjelent állításokkal ellentétben a BKV szakemberei az elmúlt hónapokban a maximálisan elvárhatónál is több segítséget nyújtottak annak érdekében, hogy a 2-es vonalra rendkívül sok műszaki problémával megérkezett prototípus szerelvény megkapja végre a végleges típusengedélyt, melynek megszerzésére az Alstom mindezidáig képtelen volt - noha a magyar jogszabályokat és szabványokat már a szerződés 2006-os megkötésekor is ismernie kellett. Az Alstom a 4-es metró szerelvényeire nemhogy a végleges, de még az előzetes típusengedélyt sem szerezte be jogérvényesen, és többek között emiatt nem tudta megkezdeni mindezidáig a szerelvények legyártását.
Mára gyakorlatilag a három éve megkötött szerződés egyik lényegi eleme sem fedi le a kialakult valós helyzetet, minden határidő lejárt, sőt több szempontból megváltozott a műszaki tartalom is. Természetesen az Alstom mellett a BKV is jelezte valamennyi kötbér és egyéb igényét időben és jogszerűen, és azokat fenn is tartja. Két dolgot azonban nem felejthet el a gyártó sem: a BKV egyrészt közpénzből gazdálkodik, és - hasonlóan a más vállalkozókkal kialakult jogvitákhoz - nem áll módjában a valós helyzettől elrugaszkodott többletigényeket teljesíteni. Másrészt a BKV célja nem a haszonszerzés, hanem a leendő utasok biztonsága, ebből adódóan nem áll módjában műszakilag nem megfelelő, vagy egy esetleges jövőbeli baleset lehetőségét magában hordozó szerelvényeket akarata ellenére átvenni.