BKV.hu

Budapest éjszakai közforgalmú közlekedésének fejlesztése

Az új hálózat 2005. szeptember 1-jéről 2-ára virradó éjszaka indul be.

Társaságunk az éjjel közlekedő járatain folyamatosan növekvő utazási igényeket tapasztal, ami az éjszakai hálózat jelentős fejlesztését teszi szükségessé. Ez azonban már csak egy új alapokra helyezett hálózattal valósítható meg. A BKV Zrt. ezért partnereivel együttműködve kidolgozott egy részletes fejlesztési javaslatot, melynek alapján a Fővárosi Közgyűlés 2005. május 26-án, az 1354/2005. (V.26.) FKGY határozatában jóváhagyta Budapest éjszakai közforgalmú közlekedésének fejlesztési tervét.

Alapvető cél a hálózat olyan átalakítása volt, amely az eddiginél lényegesen több városrészt kapcsol be az éjszakai közlekedésbe, és elsősorban a Belváros irányából átszállás nélküli hazautazást tesz lehetővé.

A fejlesztés nagyságrendjét tükrözi, hogy az eddigi 220 km hosszú éjszakai hálózat 444 km-re növekszik, azaz megduplázódik azon útszakaszok hossza, ahol éjszaka is közlekedik autóbusz. Az érintett megállóhelyek száma is hasonló arányban növekszik, 752-ről 1585-re. Ezentúl 19 helyett 29 éjszakai autóbuszjárat közlekedik.

A hálózat gerincét olyan, ún. átmérős vonalak alkotják, melyek a Belvárost keresztezik, és végállomásaik a város két szélén, a városhatárhoz közel találhatók. Így a belvárosi térség számos pontjáról átszállás nélkül érhetők el a külső kerületek, amivel az éjszakai időszakban komfortos szolgáltatásra és utazások könnyű tervezhetőségére törekedtünk.
A kelet-nyugati irányban közlekedő járatok a Belvárosban a Rákóczi úton haladnak, míg az észak-déli járatok a Kis- és a Nagykörúton közlekednek. A Rákóczi úti és a kiskörúti járatok az Astoria csomópontnál keresztezik egymást.

A Belvárost érintő járatok közül néhányhoz a külső végállomás térségében további olyan vonalak csatlakoznak, amelyek segítségével a külső kerületek jobban kiszolgálhatóak, illetve amelyek az elővárosokba közlekednek tovább. Az éjszakai hálózat fontos részét alkotja továbbra is a Nagykörúton közlekedő járat, valamint a Hungária körúti vonal.
A 29 új autóbuszjárattal és a fenti hálózattal Budapest területének szinte teljes egészét lefedik az éjszakai járatok oly módon, hogy a kertvárosokban is legfeljebb 1-1,5 km-es gyaloglással elérhető valamely éjjel is üzemelő megállóhely.

Azon utasaink érdekében, akik az új hálózaton is átszállással fognak utazni, olyan kiterjedt csatlakozási rendszert hozunk létre, amely a belvárosi és a külső kerületi csomópontokon is - mintegy 30 helyszínen - számos útirányban igen kedvező átszállást biztosít. Ahol a helyszíni adottságok lehetővé tették, arra törekedtünk, hogy az átszállás azonos megállóhelyen, vagy a csomóponton belül egymáshoz közeli megállóhelyeken legyen megoldható, minimális gyaloglással.

Új megoldásként több csomóponton úgy alakítottuk ki a csatlakozást, hogy két különböző irányból érkező autóbusz egy közös megállóhelyen kölcsönösen bevárja egymást és rövid várakozást követően indul tovább, így minden irányban kedvező az átszállás.

Az új éjszakai hálózat bevezetése több útvonalon az eddigi járatsűrűség növekedését eredményezi, például egyes vonalakon az eddigi 60 perces helyett 30 perces követési időt alkalmazunk. Azokban a városrészekben, ahol az éjszakai közlekedés újonnan jelenik meg, a követési idő a várható utasforgalomtól függően 30, 60 ill. 120 perc.

A járatok jelzése háromjegyű, 9-essel kezdődő szám. A korábbi "É" betű helyett ez a szám jelzi az éjszakai jelleget, míg a másik két számjegy a térségben közlekedő valamely nappali járatra utal.

A változás érinti néhány nappali járat menetrendjét is. Egyes útvonalakon, ahol az új menetrend szerint közlekedő éjszakai járat első vagy utolsó indulási időpontja egybeesne az ott közlekedő nappali járat első vagy utolsó menetével, a nappali járatról egy indulást töröltünk, és a továbbiakban az éjszakai autóbusz látja el ugyanazt a feladatot.

Az éjszakai szolgáltatás fejlesztési forrásainak részbeni biztosítása érdekében két, gyengén kihasznált nappali járaton korlátozzuk a késő esti üzemet. Így a káposztásmegyeri 124-es autóbusz este 20 óráig közlekedik, a 37-es villamos pedig 19 óra után a Blaha Lujza tértől a Sörgyárig közlekedik. További két nappali járaton (12-es és 17-es villamos) az utolsó szerelvény 20-30 perccel korábban indul. E nyomvonalakon a párhozamos járatok segítségével továbbra is biztosítjuk a megfelelő szolgáltatást, illetve az éjszakai hálózat fejlesztése ezeket a térségeket is kedvezően érinti.

Az útvonalakról és menetrendekről utasaink tájékozódhatnak honlapunkról, ahol a teljes menetrend és az ajánlott átszállások is megtalálhatók. Az egyes vonalak menetrendjét kifüggesztjük a megállóhelyeken, továbbá az éjszakai hálózatról a részletes menetrendet is tartalmazó térképet adunk ki, amely a bérletpénztárakban és ügyfélszolgálati helyeinken vásárolható meg. Az útvonalajánló programunk augusztus 29-től tartalmazza majd az éjszakai hálózatról szóló információkat.

A budapesti tömegközlekedésben kiemelkedő jelentőségű hálózatfejlesztés tapasztalatait folyamatosan gyűjtjük és értékeljük, a tapasztalatokat három hónapi üzemet követően összesítjük.

Bízunk benne, hogy a hálózat fejlesztése elnyeri utasaink tetszését, és az éjszaka szórakozni vagy dolgozni igyekvők komfortos, az igényeikhez jól illeszkedő szolgáltatást vehetnek igénybe.

A budapesti kerületekben az alábbi fejlesztések lesznek:

1. Az I. kerületben lényeges fejlesztés, hogy az Attila úti járat mellett Víziváros térségében is közlekedik éjszakai járat (956) a Belváros felől. Új járat (908) közlekedik továbbá a Hegyalja úton, emellett a Déli pályaudvar térségének éjszakai kiszolgálását is biztosítjuk (960).

2. A II. kerületben a hűvösvölgyi éjszakai járat (956) szolgáltatása bővül, Rákoskeresztúrról a Belvároson át Hűvösvölgybe érkező autóbusz egész éjszaka rendszeresen, a pesthidegkúti körforgalom megtételével közlekedik. Új járat (911) indul továbbá a Belváros felől a rózsadombi, törökvészi és szemlőhegyi lakóterületek kiszolgálására. Az Árpád fejedelem útja is megközelíthető lesz ezentúl a Móricz Zsigmond körtér, illetve Moszkva tér felől (960), továbbá a Nagykörút irányából is (923). A Budakeszi úton új éjszakai járat (922) indul a Moszkva térről.

3. A III. kerületben a Hungária körúti éjszakai járat (901) útvonalát meghosszabbítottuk a Vörösvári úttól az Óbudai autóbuszgarázsig. Új járat (960) közlekedik a Móricz Zsigmond körtér felől a Moszkva téren át Bécsi úti vonalvezetéssel ugyancsak az Óbudai garázsig. Óbuda és Békásmegyer a Belváros felől ezentúl átszállás nélkül lesz elérhető, a Nagykörútról érkező járattal (923), amely az eddigi 42É-nél gyakrabban közlekedik.

4. A IV. kerületben a jelenlegi (közvetlen belvárosi kapcsolattal rendelkező) éjszakai járat meghosszabbításával (914) lényegesen javul a káposztásmegyeri lakótelep kiszolgálása. A jelenleg Gyöngyösi utcánál végállomásozó 50É éjszakai járatot pedig a Váci út - Árpád út útvonalon meghosszabbítottuk Rákospalota felé (950), így Újpest-Központ térségében megduplázódik az éjszakai járatok kapacitása és csökken az eddigi 14É esetenkénti zsúfoltsága.

5. Az V. kerületben néhány új járat (909, 931, 966, 979A) belvárosi végállomása a Deák Ferenc tér, továbbá az átmérős jellegű járatoknak (907, 908, 909, 914, 921, 931, 950, 966, 973, 979, 979A) találkozási és átszállási pontja az Astoria csomópont.

6. A VI. kerületben új járat (979) közlekedik az Andrássy úton. A nagykörúti zsúfoltság csökkentése érdekében egy új, átmérős jellegű járat (923) is segíteni fogja a körúti alapjáratot (906).

7. A VII. kerület szempontjából változás, hogy az Astoria csomóponton valamennyi átmérős jellegű járat (907, 908, 909, 914, 921, 931, 950, 966, 973, 979, 979A) áthalad, jó minőségű átszállási kapcsolatot biztosítva egymás között.

8. A VIII. kerületben az eddig a Blaha Lujza térről induló 28É éjszakai járat helyett a Deák Ferenc térről indul autóbusz (909) az Astoria, Kálvin tér csomópontokon át a Baross utca - Kőbányai út útvonalon, ami a kerület jobb ellátását biztosítja. Az új járat a korábbinál gyakrabban közlekedik.

9. A IX. kerületben lényeges változás, hogy a Boráros térről a városhatár felé induló éjszakai járatok meghosszabbításra kerülnek a Belváros irányába, Deák Ferenc tér, Andrássy út, Nagykörút felé (923, 966, 979, 979A). Új elem, hogy a Közraktár utca - Fővám tér - Vámház körút útvonalon is közlekedik éjszakai járat (966, 979, 979A).

10. A X. kerületet érintő valamennyi éjszakai járat a Belvárosból indul, illetve azon áthalad, közvetlen eljutást biztosítva az utasok számára. Az óhegyi és az újhegyi lakótelep kedvezőbb kiszolgálást kap, az új járat (909) az eddigi Maglódi úti nyomvonal helyett a Harmat utcán halad végig és megközelíthetővé teszi az újhegyi lakótelepet. A járat a Sibrik Miklós úton át Kispest, Kossuth térig közlekedik, így kapcsolódik az Üllői úti éjszakai járatokhoz is.

11. Az XI. kerületben lényeges változás, hogy a Fehérvári úti éjszakai járat (973) a Móricz Zsigmond körtértől tovább közlekedik a Belváros és Újpalota irányába. Az Etele térig közlekedő Bartók Béla úti járat (907) a Kelenföldi lakótelep jó kiszolgálása érdekében a Tétényi út - Etele út útvonalon jár, és a jelenleg a Moszkva tér felől érkező 49É helyett a pesti Belváros felől átszállásmentes utazást nyújt. Új járat (941) közlekedik a Móricz Zsigmond körtérről az Őrmezői lakótelep és Kelenvölgy érintésével tovább Budafok és Budatétény felé. Gazdagrét két irányból is elérhető lesz (908), egyrészt a Móricz Zsigmond körtér felől, másrészt a Belváros felől a Hegyalja úton át. A XI. kerületi utasokat is szolgálja a Móricz Zsigmond körtér és Óbuda között a Villányi úton és a Moszkva téren át közlekedő új járat (960).

12. A XII. kerületben lényeges változás, hogy a Belváros felől közvetlen járat (921) közlekedik a Moszkva tér, a Déli pályaudvar, az Apor Vilmos tér, Mártonhegy, Orbánhegy és Svábhegy érintésével a Normafáig. A Hegyalja út - Németvölgyi út - Érdi út - Farkasréti tér - Törökbálinti út - Gazdagréti út útvonalon is közlekedik éjszakai autóbusz (908). Új járat (922) indul a Moszkva térről Budakeszi felé, valamint az Alkotás utcán is végighalad egy vonal (960).

13. A XIII. kerületen eddig is áthaladó éjszakai járatok változatlanul működnek; a korábban eddig a Gyöngyösi utcánál visszaforduló járatot Újpest-Rákospalota felé meghosszabbítjuk (950).

14. Az XIV. kerületben lényeges változás, hogy a Belváros felől az Andrássy úton és a Városligeten át új járat (979) közlekedik a Nagy Lajos király útján a Bosnyák térig. A Rákóczi út - Thököly út - Nagy Lajos király útja útvonalon közlekedő éjszakai járat (907) betér a Füredi utcai lakótelepre a Fogarasi út - Csertő utca - Szentmihályi út - Ond vezér útja útvonalon. Éjszakai járatokat (908, 911, 921, 931, 956) közlekedtetünk a Fogarasi út belső szakaszán is.

15. Az XV. kerületben javul Rákospalota éjszakai elérhetősége, mivel a 3-as metró vonalán közlekedő éjszakai járat (950) a Gyöngyösi utcától meghosszabbított útvonalon (Váci út - Árpád út - Hubay Jenő tér) Rákospalota, Kossuth utcáig közlekedik. Az Újpalotára tartó autóbusz a Baross tér helyett Dél-Budáról indul és áthalad a Belvároson (973).

16. A XVI. kerületet érintő lényeges változás, hogy a rákosszentmihályi éjszakai járat (931) a Deák Ferenc térről indul, és útvonala meghosszabbodik Árpádföldig. A cinkotai éjszakai járat (908) a Móricz Zsigmond körtérről indul, a Gazdagréti lakótelep és a Belváros érintésével eredeti útvonalán halad a Bökényföldi útig, majd onnan az Újszász utcára áttérve a kertvárosi területet ellátva a cinkotai HÉV-állomásig közlekedik.

17. Az XVII. kerületben lényeges fejlesztés, hogy az Örs vezér téri átszállás helyett a budai oldalról induló, Rákóczi úton végig haladó autóbuszokkal (911, 921, 956) lehet eljutni a kerület központjába, amelyek összességében a 61É járat eddigi óránkénti követésének dupláját, 30 perces követési időt adnak. Rákoskeresztúr központjából új éjszakai járatokkal (969, 980, 997, 998) csatlakozást biztosítunk Rákoscsaba, Rákoskert, Rákoshegy, Rákosliget és Pécel felé.

18. Az XVIII. kerületben lényeges változás, hogy a Pestszentlőrinc, Béke térig közlekedő korábbi 50É járat Pestszentimréig meghosszabbítva közlekedik (950). A 14É éjszakai járat útvonalát (914) a Határ úti metróállomástól az Üllői úton és a Havanna lakótelepen át meghosszabbítjuk a dél-pesti autóbuszgarázsig. Így az Üllői út egy szakaszán a követési gyakoriság megkétszereződik, ami a Havanna lakótelep jobb megközelíthetősége mellett egyúttal a jelenlegi 50É esetenkénti zsúfoltságát is csökkenti. Gyál felé közvetlen járatot (994) indítunk a dél-pesti autóbuszgarázstól Pestszentimre központján át. A külső lakóterületek jobb összeköttetése érdekében új járat (980) közlekedik a Szarvas csárda tér és Rákoskeresztúr között.

19. A XIX. kerületben az eddigi 14É járat útvonalát az Üllői úton és a Havanna lakótelepen át meghosszabbítjuk a dél-pesti autóbuszgarázsig (914). Így az Üllői úti környéki lakótelep gyakoribb követési idővel érhető el. A kispesti lakóterületek jobb éjszakai kiszolgálása érdekében a Nádasdy utcán és Kispest-Kertvárosban is közlekedik éjszakai járat (952), amely a Belváros felől a 923-as autóbusszal és pesterzsébeti csatlakozással érhető el. A X. kerületet feltáró éjszakai járat (909) Kispest, Kossuth térig közlekedik, így Kőbánya éjszaka is elérhető Kispest felől.

20. A XX. kerületben lényeges változás, hogy a Pesterzsébetet feltáró éjszakai járat (923) nem a Boráros térről, hanem a Nagykörúton végighaladva Észak-Budáról érkezik, és pesterzsébeti útvonala is megváltozik a jelenlegi 31É-hez képest. Új járatot (966) indítunk a Deák Ferenc térről Pesterzsébeten át Soroksárra, illetve a külső kerületek közötti közvetlen éjszakai kapcsolat biztosítása érdekében Kispest és Csepel között (952).

21.A XXI. kerületben a külső lakóterületek éjszakai elérése érdekében közvetlen járatot indítunk (979, 979A) a Belváros felől Csillagtelepre és a Szent László úti lakótelepre, illetve napi két menetben csatlakozó járat (938) közlekedik Lakihegy felé. A Hollandi út - Szent István út útvonalon körforgalomban is indítunk éjszakai járatot (952). Ez utóbbi járat közvetlen eljutási lehetőséget biztosít a szomszédos kerületek, azaz Pesterzsébet és Kispest felé is, valamint a kerületközpontban csatlakozik a Belváros felől érkező autóbuszokhoz.

22. A XXII. kerületben lényeges változás, hogy a nagytétényi éjszakai járat (973) az eddigi 3É helyett a Móricz Zsigmond körtértől továbbmegy a Belváros és Újpalota irányába. Új járat (941) közlekedik a Móricz Zsigmond körtérről az Őrmezői lakótelep, Kelenvölgy, Budafok, Balatoni út, Baross Gábor-telep érintésével Budatétény, Campona végállomáshoz.

23. A XXIII. kerületet érintő fejlesztés, hogy a Deák Ferenc tér és Soroksár, Hősök tere között Pesterzsébeten át közlekedő új éjszakai járatot (966) indítunk, Soroksár-Újtelepet pedig egy Észak-Budáról induló, Nagykörúton végighaladó járattal (923) szolgáljuk ki.

Agglomerációs települések fejlesztései:

A BKV Zrt. az agglomerációba közlekedő eddigi belső, dolgozói járatainak teljesítményét felhasználva, azokat számjelzéssel ellátva és az éjszakai járatok csatlakozási rendszerébe illesztve új járatokat indít egyes települések felé. Természetesen továbbra is üzemelnek az eddigi is közlekedő elővárosi éjszakai járatok.

Számjelzéses éjszakai járattal elérhető:
1. Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő (992)
2. Pécel (969)
3. Gyál (994)
4. Szigetszentmiklós-Lakihegy (938)
5. Törökbálint (972)
6. Budaörs (940)
7. Budakeszi (922)
8. Budakalász, Pomáz, Szentendre (943)

Az éjszakai hálózat térképe, 2005. szeptember 1-jétől

A BKV Rt. éjszakai járatai