
BKV: a szigorított ellenőrzés utasaink érdekeit szolgálja
A BKV Zrt. 2007 márciusában a metróknál történő bemeneti ellenőrzéssel kezdte meg a szigorú fellépést a nem fizető utasokkal szemben, melynek célja a fizető utasokat is megkárosító - a korábbi időszakban nagymértékben elszaporodott - bliccelések számának csökkentése a BKV Zrt. járatain. Az ellenőrzések fokozásának köszönhetően tisztábbak lettek a járataink, javult utasaink biztonságérzete, valamint 2007-ben a menetdíjbevétel 1,7 milliárd forinttal több lett a tervezettnél.
Az elmúlt évek kutatási adatai szerint a BKV
járatain utazók mintegy 20-30%-a nem fizetett a szolgáltatásért. A
Társaság mindaddig, amíg a technikai feltételek nem adottak, emberi
erőforrással tudja csupán megoldani a jegy- és bérletellenőrzést, a
bliccelők kiszűrését - éppen a fizető utasok érdekében.
A
jegyellenőrzési feladatok ellátását a Jegy- és Bérletellenőrzési
Szakszolgálat munkatársai végzik. Az utazási jogosultság ellenőrzésére
feljogosított dolgozók alapfeladata a BKV Zrt. által nyújtott
szolgáltatás utazási jogosultságának ellenőrzése, a bliccelők
pótdíjazása, az utazási feltételekben rögzítetteket megszegők
pótdíjazása.
A pótdíjazás azonban csupán eszköz a munkatársak kezében, annak
érdekében, hogy az utazóközönséget a rendszeres és folyamatos
ellenőrzések a jegy, vagy bérletvásárlásra motiválják.
Annak érdekében, hogy minél hatékonyabban lehessen kiszűrni a
bliccelőket, a metróvonalak állomásain úgynevezett beléptetéses
jegyellenőrzés, valamint az éjszakai járatokon fokozott kontroll is
folyik. Ennek keretében az utazást mindenki csak érvényes jeggyel vagy
bérlettel kezdheti meg. Ezt a tevékenységet a BKV Zrt. megbízása
alapján közbeszerzési eljárás keretében kiválasztott cég közel 150
biztonsági őre végzi, akik a megfelelő képzés és vizsga után
korlátozott jegyellenőri feladatokat látnak el, hatáskörük a
pótdíjazásra nem terjed ki.
A jegyellenőrök és biztonsági őrök munkája nap mint nap rengeteg
konfliktussal jár. Éppen ezért természetes, hogy érkeznek panaszok is a
Társasághoz, de a konfliktushelyzetek számához képest arányuk
elenyésző. Például az év első 5 hónapjában megközelítőleg 6,4 millió utast ellenőriztek a jegyellenőrök, mintegy 200 ezer fővel szemben kezdeményeztek pótdíjazást, a munkavégzésre azonban mindösszesen 400 panasz érkezett. A BKV Zrt. Ügyfélszolgálatán a jegyellenőrök munkájával kapcsolatban panaszt tevő 10 személyből 9 bliccelő.
Az elmúlt időszakban a nyilvánosság elé került negatív esetek
többségéről kiderült, hogy a történetek nem felelnek meg a valóságnak,
vagy a sajtó munkatársai elé már eleve megtévesztő, vagy hamis
információk kerültek. Fontos azonban azt is megemlíteni, hogy a
fokozott ellenőrzés hatására tisztábbak a BKV járatai, állomásai, nőtt
az utasok biztonságérzete, kevesebb a BKV Zrt. bliccelésből eredő
vesztesége, tehát a megtakarításból a szolgáltatás javítására is többet tud fordítani a társaság.