BKV.hu

Bajnokok a volán mögött

Baleset-megelőzés játékos formában

Egy Solaris trolibusszal egy ideiglenesen felállított akadálypályán a Társaság járművezetői ízelítőt adtak a "Keressük a legjobb felszíni közösségi közlekedési járművezetőt" vetélkedő versenyfeladataiból ma a BKV Zrt. Zách utcai Trolibusz Garázsában. A megmérettetés idei eredményeiről, a verseny múltjáról és legérdekesebb feladatairól Lackovics János a BKV Zrt. Forgalombiztonság és Ellenőrzési főosztályvezetője, a vetélkedő baleset-megelőzésben betöltött szerepéről pedig Szécsi Tibor a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztályának munkatársa tájékoztatta a sajtó képviselőit.

Idén több mint 600 helyes megoldás érkezett a BKV Zrt. "Keressük a legjobb felszíni közösségi közlekedési járművezetőt" verseny első fordulójában. Végül, a május 8-án zajlott házi versenyről továbbjutott járművezetők (5 autóbusz, 2 villamos és 2 trolibusz 3 fős csapata) 2007. május 19-én, Szegeden az országos döntőn bizonyíthatták rátermettségüket. A villamosvezetők és a trolibusz járművezetők egyaránt a 2. helyen végeztek a házigazda szegedi csapat mögött, az autóbuszvezetők csapata pedig a 6. helyet szerezte meg.

A közösségi közlekedés egyik legfontosabb kritériuma a biztonság, a baleset-megelőzés. Ezt támasztja alá egy három évvel ezelőtt végzett közvélemény-kutatás is, amelyben a válaszadók nagy többsége kiemelten fontosnak tartja, hogy a BKV Zrt. járművein biztonságban érezze magát. A fővárosi közlekedési társaság ennek a kritériumnak kíván megfelelni, amikor az oktatás, az ellenőrzés és a forgalomszervezés mellett a baleset-megelőzési módszerek széles skáláját alkalmazza, de folyamatosan keressük az új megelőzési formákat is.

Ilyen új módszer bevezetése volt 1993-ban első ízben megrendezett, a járművezetők egyéni önképzésére épülő, járművezetői forgalombiztonsági vetélkedő-sorozat.
Akkor a BKV az Országos Rendőr-főkapitányság és a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium által közösen, a közlekedésbiztonság javítására kiírt pályázatra is jelentkezett. A projekt sikert aratott, és az első verseny után minden évben sor került a vetélkedő lebonyolítására. A járművezetők visszajelzései és a társasági, illetve azon kívüli közlekedésbiztonsági szakemberek egyértelmű véleménye szerint van létjogosultsága ennek a baleset-megelőzési módszernek.

A BKV Zrt. kezdeményezésére létrejött, immár országos jelentőségű közlekedési verseny házi fordulója három részből tevődik össze. A három fordulóban a jelentkezőknek KRESZ-, és az adott járműfajtára vonatkozó forgalmi utasítások ismeretével összefüggő kérdésekre kell válaszolniuk, különböző szolgáltatói "ismeretekből" (hálózat, jegyfajták, bérletérvényesség, talált tárgy, stb.) vizsgáznak. A döntőben (ahol 27 autóbusz-, 15 villamos- és 12 trolibusz járművezető méri össze tudását) az elméleti tesztlap kitöltése után a gyakorlati feladatok során különböző forgalmi szituációk megoldása következik (pl. sebességbecslés, oldaltávolság becslés).

Az 1993-as első versenyt követően a Budapesti Közlekedési Vállalat a Fővárosi Közlekedésbiztonsági Társasággal karöltve meghirdette és megrendezte a közösségi közlekedési járművezetők első országos versenyét Budapesten. A versenyre a nagyvárosok közlekedési vállalatai, a VOLÁN társaságok is nevezték csapataikat. Az első verseny után az ország különböző területein rendeztek már versenyeket.

Az Európában egyedülálló - a BKV berkeiből kiinduló és kifejlődő - rendezvény támogatói mellé az évek során többen felsorakoztak. A jelentkezők köre is bővült, a magánvállalkozásokat is sikerült mobilizálni. Az országos verseny presztízse nőtt. Ma már elmondható, hogy a közösségi közlekedésben dolgozó járművezetők szakmai találkozója, ünnepe az évente megrendezendő országos verseny.
Az országos rendezvény legnagyobb sikere, hogy azoknál a társaságoknál, amelyek nevezik csapataikat a döntőre, egész évben kellő hangsúlyt kap a baleset-megelőzés. Ennek egyértelmű nyertesei az adott régióban közlekedő autósok, motorosok és nem utolsó sorban a közlekedési szolgáltatást igénybe vevő utasok.