Alacsonypadlós járművek, új menetrendek a trolihálózaton – búcsúznak a szovjet trolik
2013. január 1-jével kivonja a BKK és a BKV Zrt. az elavult ZIU-9-es típusú szovjet trolibuszokat a rendszeres budapesti utasforgalomból és helyettük korszerűbb, akadálymentes MAN típusú csuklós járműveket állít forgalomba. Egyúttal nagyjavítást végzünk az Ikarus 412-es és 435-ös típusú trolibuszokon is, mely által a járművek megbízhatósága, üzemkészsége jelentősen megnövekszik. Ennek eredményeként, aki trolival utazik, januártól, korszerűbb, környezetbarát járműveket vehet igénybe, a trolibusz-hálózaton összességében 2%-kal nő a férőhely-kínálat, többletköltségek nélkül, a gazdaságosabb eszközhasználatnak és menetrendeknek köszönhetően. A használt csuklós kocsikkal a szovjet trolikat kivonjuk forgalomból, azonban még így is több tucat 20 évesnél idősebb trolibusz marad forgalomban, melyek cseréjét a Főváros és a BKK járműbeszerzési projektje keretében tervezzük megkezdeni 2014-től.
Januártól szinte az összes trolimegállóból lehetőség lesz alacsonypadlós járművel utazni, és minden trolivonalon továbbra is lehet a járművezetőnél jegyet vásárolni.
A rendkívül leromlott állapotú, gazdaságtalanul üzemeltethető, 30 év feletti átlagéletkorú szovjet ZIU-9-es típusú trolibuszok további üzemeltetése gazdaságilag nem racionális. A régi járművek rendszeres forgalomba adásával a továbbiakban nem számolunk, a járműveket januártól kivonjuk a mindennapi forgalomból. A járműveket részben az idei évben beszerzett használt, de jó állapotú, alacsonypadlós csuklós MAN típusú trolibuszokkal, részben a meglévő Ikarus 412 és Ikarus 435 típusú trolik felújításával és üzemkészségük javításának segítségével váltjuk ki. A változások következtében utasaink komfortérzetének növekedésén túl a járművek műszaki rendelkezésre állása is növekszik.
Szem előtt tartva idősebb, illetve babakocsival utazó, továbbá mozgáskorlátozott utasaink érdekeit, az alacsonypadlós kocsik minél szélesebb körű hasznosítását valósítjuk meg azáltal, hogy inkább a magaspadlós trolibuszokat tartjuk a telephelyen és az alacsonypadlós járműveket közlekedtetjük minél nagyobb számban, a hétvégi és iskolaszüneti napokon is. Ezáltal az új járműelosztással és menetrendek átdolgozásával – a 73-as és 79-es vonalak 5 db önálló megállóhelyének kivételével – a teljes trolibusz-hálózaton biztosítunk akadálymentes eljutást utasainknak.
A járműállomány korszerűsödésével együtt növekszik a csuklós trolibuszok aránya, ami összességében a férőhely növekedését is jelenti. Ez lehetőséget biztosít arra, hogy olyan menetrendi struktúrát vezessünk be, amellyel – figyelembe véve a belvárosi vonalvezetést és az arra jellemző rövid utazásokat – szinte a teljes üzemidőben zsúfoltságmentes közlekedést nyújtunk utasainknak a trolibusz-hálózaton, növekvő férőhelykínálattal
A fentiek értelmében a leselejtezendő ZIU-9-es trolibuszokat több viszonylaton csuklós trolibuszok váltják fel, így munkanapokon a 78-as, valamint minden nap a 70-es vonalon csuklós járműveket közlekedtetünk az eddigi szóló járművek helyett. Az új járműelosztásnak köszönhetően a 74-es és a 74A viszonylatokon kizárólag szóló, akadálymentes trolibuszok fognak közlekedni, a 76-oson és a 83-ason pedig szintén többségében szóló, alacsonypadlós járművekkel lehet majd utazni. Az M4-es metró Fővám téri építésének munkálatai befejeztével, várhatóan 2013 közepétől, a 83-as viszonylaton is csuklós (vegyesen magas- és alacsonypadlós) járművek fognak közlekedni, a 76-os vonalon pedig kizárólag alacsonypadlós járművek közlekednek majd
Hétvégi napokon az alacsonyabb utasforgalomhoz igazodva a 73-as és 78-as viszonylaton is szóló trolibuszok közlekednek, amelyek mindegyike akadálymentes lesz.
Az új járműtípusoknak köszönhetően az eddigi menetrendek, illetve a követési idők némely vonalon kis mértékben módosulnak, a trolibusz-hálózaton nyújtott férőhelykínálat összességében növekszik, ugyanakkor egyes vonalakon a sűrű követésű időszakokban, ahol szóló helyett csuklós kocsi közlekedik, nő a követési időköz, de összességében így is nagyobb férőhely-kínálatot biztosítunk az eddiginél. . A trolihálózat egészén a munkanapi férőhelykínálat mintegy 2%-kal növekszik, ezen belül a napi futásteljesítmény kocsikilométerben mérve mintegy 2%-kal csökken, figyelembe véve azt is, hogy szóló helyett nagyobb férőhelyű, csuklós kocsik járnak majd egyes vonalakon. Hétvégi napokon az összteljesítmény lényegében változatlan marad a menetrendi korrekciók után is.
Az új menetrendek több vonalon fejlesztéseket is tartalmaznak, igazodva utasaink igényeihez. Mindenhol növekszik a szolgáltatási színvonal köszönhetően a nagyobb, modernebb járműveknek és az alacsonypadlós MAN-trolibuszok teljes körű forgalomba állásának.
Az egyes viszonylatokat érintő konkrét változások:
70-es viszonylat
Szóló helyett csuklós járművek közlekednek minden időszakban, aminek megfelelően az egyes napszakokban a követési időközök is változnak. A követési idő kisebb mértékű növekedése ellenére is összességében számottevően nő a 70-es viszonylaton a férőhelykínálat. Munkanapokon a reggeli csúcsidőszaki követési időköz 4-5 percről kb. 6 percre módosul. A délelőtti órákban 7-8 helyett 10 percenként, a délutáni csúcsidőszak idején 5 helyett 6-7 percenként indulnak a járatok. Hétvégén a nagyobb férőhelykínálat ellenére a követési idők egyáltalán nem változnak, továbbra is 10 percenként közlekedik.
72-es viszonylat
Megjelenik az alacsonypadlós szolgáltatás az MAN trolibuszoknak köszönhetően. Tanítási időszakban munkanapokon a délutáni csúcsidőszaki követés 6 percről 6-7 percre módosul.
73-as viszonylat
Tanítási időszakban munkanapokon csuklós járművek, egyéb időszakokban és hétvégén alacsonypadlós szóló járművek közlekednek – változatlan követési időközökkel.
74-es viszonylat
Kizárólag alacsonypadlós szóló járművek közlekednek. Munkanapokon a délutáni csúcsidőszakban sűrűbben, 5-6 perc helyett 5 percenként indulnak a trolibuszok. Késő este a Károly körúttól sűrűbben, 20 helyett 10 percenként indulnak a járatok, valamint bővül az üzemidő, az utolsó trolibusz a Károly körúttól 20 perccel később, 23:45-kor indul.
74A viszonylat
Kizárólag alacsonypadlós járművek közlekednek. A 74-es viszonylattal való jobb összehangolás és a közös szakaszon való ütemes menetrend bevezetése miatt munkanapokon csúcsidőszakokban 8-9 perc helyett 9-10 percenként, illetve hétvégén 15 helyett 20 percenként indulnak a járművek. A 74-es vonalon történő esti sűrítés és üzemidő bővítés következtében minden este szűkül az üzemidő, 1 órával korábban indulnak az utolsó járművek.
75-ös viszonylat
Hétvégén bővül az alacsonypadlós járművek aránya, illetve hétvégén napközben a járatok sűrűbben, 12 perc helyett 10 percenként közlekednek.
76-os viszonylat
Alapvetően alacsonypadlós szóló járművek közlekednek majd a vonalon, de járműgazdálkodási okokból 2013 tavaszáig magaspadlós csuklós járművek is forgalomba állnak. A vonalon a reggeli csúcsidőben 4 helyett 4-5 percenként indulnak majd a járművek.
77-es viszonylat
Megjelenik az alacsonypadlós szolgáltatás. A 77-es viszonylaton a reggeli csúcsidőben kissé nő a követési időköz, 6 percről 6-7 percre.
78-as viszonylat
Munkanapokon szóló helyett csuklós járművek közlekednek. Emiatt munkanapokon a reggeli csúcsidőszakban a követési időköz 4-5 percről kb. 6 percre módosul, a délelőtti órákban 7-8 perc helyett 10 percenként, a délutáni csúcsidőszak idején 5 perc helyett 6-7 percenként indulnak a járatok. Hétvégén kizárólag alacsonypadlós szóló járművek közlekednek, változatlanul 10 percenként. A 78-as viszonylaton a nagyobb követési időköz ellenére a csuklós járműveknek köszönhetően növekszik a férőhelykínálat.
79-es viszonylat
Munkanapokon a reggeli csúcsidőszakban 8-10 percről 10 percre, hétvégén pedig 12 percről 20 percre módosul a követési idő az igen alacsony hétvégi kihasználtság és a számos párhuzamos járat miatt, hétvégi napokon a 75-ös troli sűrítése kompenzálja a 79-es ritkább közlekedését.
80-80A viszonylat
Jelenleg ez a legzsúfoltabb trolibuszvonal, ezért a kínálat jelentősen növekszik. Gyakorlatilag minden napszakban számottevően sűrűbben közlekednek januártól a trolibuszok. A 80A trolibuszok a reggeli csúcsidőszakban 5-6 perc helyett 4-5 percenként, napközben 7-8 perc helyett 6-7 percenként, a délutáni csúcsidőszakban pedig 5-6 perc helyett 5 percenként közlekednek. A 80-as trolibuszok hétvégén a délutáni órákban járnak sűrűbben, 7-8 perc helyett 6-7 perces követéssel.
81-es viszonylat
Megjelenik az alacsonypadlós szolgáltatás, a követési idők nem változnak.
82-es viszonylat
Megjelenik az alacsonypadlós szolgáltatás, a követési idők nem változnak.
83-as viszonylat
Munkanapokon csúcsidőkben kismértékben változnak a követések, 3-4 perc helyett 4-5 percre. Szombaton viszont a környezetszennyező, a trolit pótló autóbuszok helyett akadálymentes szóló trolibuszok közlekednek délelőtt sűrítve, 10 perc helyett 7-8 perces menetrenddel. Vasárnap ismét közlekedik a 83-as troli a 109-es autóbusz tehermentesítése érdekében, növelve a kínálatot a Baross utcában. A változásokkal összefüggésben a hétvégi üzemidő szűkül a hétköznapi közlekedési rendhez képest, a járatok szombaton este csak 22:00 óráig, vasárnap 8.00 – 22:00 óra között közlekednek.
Továbbra is minden trolivonalon lehet a járművezetőnél jegyet vásárolni.
ZIU-9-esek a budapestiek szolgálatában
Az első két ZIU-9-es trolibuszt 1975-ben gyártották, ezeket 1975. október 31-én vették hivatalosan állományba. A BKV összesen 172 db kocsit vásárolt 1975 és 1982 között, az utolsó újonnan vásárolt trolibusz egy egyedi kocsi volt.
A különböző években vásárolt ZIU-k enyhén eltérő kivitelűek voltak, ahogy a gyár időközben újításokat vezetett be. Ilyen változások voltak az 1977-től és az 1982-ben szállított szérián. A BKV a ’80-as években történő főjavítások keretében egységesítette és átalakította a kocsikat, részben magyar gyártmányú alkatrészekkel pótolva az eredetieket.
A beérkezett járművek a ’80-as években a 70-es, 72-es, 73-as, 74-es, 76-os, 77-es, 78-as, 82-es és 83-as vonalakon közlekedtek, illetve még a 79-esen is jártak vegyesen csuklósokkal. Az állomány csökkenésével és a GVM és a Kiepe trolibuszok érkezésével a ’90-es években már csak a belvárosi vonalakon közlekedtek.
A ZIU-9-esek selejtezése 1984-ben kezdődött meg. A kocsik eredetileg meghatározott élettartamukat már jelentősen meghaladták, a legidősebb, jelenleg még forgalomban lévő jármű 2012 decemberében töltötte be 34. évét.
Az utolsó, 1982-es gyártású széria leszállítása után még egy trolibuszt vett a BKV. Ez a trolibusz azonban különbözött a többitől, a villamos berendezése jelentősen eltért a ZIU-9B típustól. A kocsiba erősebb, 150 kW-os motort szereltek. Részben azért is vásárolta a BKV ezt a kocsit, mert a tervezett hegyvidéki trolivonalakra nagyobb teljesítményű kocsikat kívántak beszerezni és kipróbálni, a terv azonban nem valósult meg.
A Környezetvédelmi Alap Célelőírányzat forrásaiból utoljára, 2000-ben tíz felújított ZIU-9-es vezérlési rendszerét megváltoztatták. A kontaktorszekrényben található relék többségének helyét egy mikroprocesszoros egység vette át, mely a kontaktorvezérlés és a szervókontroller szabályzása mellett az indexet és a fényszórót is működteti, valamint az ajtók nyitottságát is figyeli. Tíz kocsit szereltek fel elektronikus vezérléssel.
(Forrás: http://www.villamosok.hu/troli/)
Budapesti Közlekedési Központ
Januártól szinte az összes trolimegállóból lehetőség lesz alacsonypadlós járművel utazni, és minden trolivonalon továbbra is lehet a járművezetőnél jegyet vásárolni.
A rendkívül leromlott állapotú, gazdaságtalanul üzemeltethető, 30 év feletti átlagéletkorú szovjet ZIU-9-es típusú trolibuszok további üzemeltetése gazdaságilag nem racionális. A régi járművek rendszeres forgalomba adásával a továbbiakban nem számolunk, a járműveket januártól kivonjuk a mindennapi forgalomból. A járműveket részben az idei évben beszerzett használt, de jó állapotú, alacsonypadlós csuklós MAN típusú trolibuszokkal, részben a meglévő Ikarus 412 és Ikarus 435 típusú trolik felújításával és üzemkészségük javításának segítségével váltjuk ki. A változások következtében utasaink komfortérzetének növekedésén túl a járművek műszaki rendelkezésre állása is növekszik.
Szem előtt tartva idősebb, illetve babakocsival utazó, továbbá mozgáskorlátozott utasaink érdekeit, az alacsonypadlós kocsik minél szélesebb körű hasznosítását valósítjuk meg azáltal, hogy inkább a magaspadlós trolibuszokat tartjuk a telephelyen és az alacsonypadlós járműveket közlekedtetjük minél nagyobb számban, a hétvégi és iskolaszüneti napokon is. Ezáltal az új járműelosztással és menetrendek átdolgozásával – a 73-as és 79-es vonalak 5 db önálló megállóhelyének kivételével – a teljes trolibusz-hálózaton biztosítunk akadálymentes eljutást utasainknak.
A járműállomány korszerűsödésével együtt növekszik a csuklós trolibuszok aránya, ami összességében a férőhely növekedését is jelenti. Ez lehetőséget biztosít arra, hogy olyan menetrendi struktúrát vezessünk be, amellyel – figyelembe véve a belvárosi vonalvezetést és az arra jellemző rövid utazásokat – szinte a teljes üzemidőben zsúfoltságmentes közlekedést nyújtunk utasainknak a trolibusz-hálózaton, növekvő férőhelykínálattal
A fentiek értelmében a leselejtezendő ZIU-9-es trolibuszokat több viszonylaton csuklós trolibuszok váltják fel, így munkanapokon a 78-as, valamint minden nap a 70-es vonalon csuklós járműveket közlekedtetünk az eddigi szóló járművek helyett. Az új járműelosztásnak köszönhetően a 74-es és a 74A viszonylatokon kizárólag szóló, akadálymentes trolibuszok fognak közlekedni, a 76-oson és a 83-ason pedig szintén többségében szóló, alacsonypadlós járművekkel lehet majd utazni. Az M4-es metró Fővám téri építésének munkálatai befejeztével, várhatóan 2013 közepétől, a 83-as viszonylaton is csuklós (vegyesen magas- és alacsonypadlós) járművek fognak közlekedni, a 76-os vonalon pedig kizárólag alacsonypadlós járművek közlekednek majd
Hétvégi napokon az alacsonyabb utasforgalomhoz igazodva a 73-as és 78-as viszonylaton is szóló trolibuszok közlekednek, amelyek mindegyike akadálymentes lesz.
Az új járműtípusoknak köszönhetően az eddigi menetrendek, illetve a követési idők némely vonalon kis mértékben módosulnak, a trolibusz-hálózaton nyújtott férőhelykínálat összességében növekszik, ugyanakkor egyes vonalakon a sűrű követésű időszakokban, ahol szóló helyett csuklós kocsi közlekedik, nő a követési időköz, de összességében így is nagyobb férőhely-kínálatot biztosítunk az eddiginél. . A trolihálózat egészén a munkanapi férőhelykínálat mintegy 2%-kal növekszik, ezen belül a napi futásteljesítmény kocsikilométerben mérve mintegy 2%-kal csökken, figyelembe véve azt is, hogy szóló helyett nagyobb férőhelyű, csuklós kocsik járnak majd egyes vonalakon. Hétvégi napokon az összteljesítmény lényegében változatlan marad a menetrendi korrekciók után is.
Az új menetrendek több vonalon fejlesztéseket is tartalmaznak, igazodva utasaink igényeihez. Mindenhol növekszik a szolgáltatási színvonal köszönhetően a nagyobb, modernebb járműveknek és az alacsonypadlós MAN-trolibuszok teljes körű forgalomba állásának.
Az egyes viszonylatokat érintő konkrét változások:
70-es viszonylat
Szóló helyett csuklós járművek közlekednek minden időszakban, aminek megfelelően az egyes napszakokban a követési időközök is változnak. A követési idő kisebb mértékű növekedése ellenére is összességében számottevően nő a 70-es viszonylaton a férőhelykínálat. Munkanapokon a reggeli csúcsidőszaki követési időköz 4-5 percről kb. 6 percre módosul. A délelőtti órákban 7-8 helyett 10 percenként, a délutáni csúcsidőszak idején 5 helyett 6-7 percenként indulnak a járatok. Hétvégén a nagyobb férőhelykínálat ellenére a követési idők egyáltalán nem változnak, továbbra is 10 percenként közlekedik.
72-es viszonylat
Megjelenik az alacsonypadlós szolgáltatás az MAN trolibuszoknak köszönhetően. Tanítási időszakban munkanapokon a délutáni csúcsidőszaki követés 6 percről 6-7 percre módosul.
73-as viszonylat
Tanítási időszakban munkanapokon csuklós járművek, egyéb időszakokban és hétvégén alacsonypadlós szóló járművek közlekednek – változatlan követési időközökkel.
74-es viszonylat
Kizárólag alacsonypadlós szóló járművek közlekednek. Munkanapokon a délutáni csúcsidőszakban sűrűbben, 5-6 perc helyett 5 percenként indulnak a trolibuszok. Késő este a Károly körúttól sűrűbben, 20 helyett 10 percenként indulnak a járatok, valamint bővül az üzemidő, az utolsó trolibusz a Károly körúttól 20 perccel később, 23:45-kor indul.
74A viszonylat
Kizárólag alacsonypadlós járművek közlekednek. A 74-es viszonylattal való jobb összehangolás és a közös szakaszon való ütemes menetrend bevezetése miatt munkanapokon csúcsidőszakokban 8-9 perc helyett 9-10 percenként, illetve hétvégén 15 helyett 20 percenként indulnak a járművek. A 74-es vonalon történő esti sűrítés és üzemidő bővítés következtében minden este szűkül az üzemidő, 1 órával korábban indulnak az utolsó járművek.
75-ös viszonylat
Hétvégén bővül az alacsonypadlós járművek aránya, illetve hétvégén napközben a járatok sűrűbben, 12 perc helyett 10 percenként közlekednek.
76-os viszonylat
Alapvetően alacsonypadlós szóló járművek közlekednek majd a vonalon, de járműgazdálkodási okokból 2013 tavaszáig magaspadlós csuklós járművek is forgalomba állnak. A vonalon a reggeli csúcsidőben 4 helyett 4-5 percenként indulnak majd a járművek.
77-es viszonylat
Megjelenik az alacsonypadlós szolgáltatás. A 77-es viszonylaton a reggeli csúcsidőben kissé nő a követési időköz, 6 percről 6-7 percre.
78-as viszonylat
Munkanapokon szóló helyett csuklós járművek közlekednek. Emiatt munkanapokon a reggeli csúcsidőszakban a követési időköz 4-5 percről kb. 6 percre módosul, a délelőtti órákban 7-8 perc helyett 10 percenként, a délutáni csúcsidőszak idején 5 perc helyett 6-7 percenként indulnak a járatok. Hétvégén kizárólag alacsonypadlós szóló járművek közlekednek, változatlanul 10 percenként. A 78-as viszonylaton a nagyobb követési időköz ellenére a csuklós járműveknek köszönhetően növekszik a férőhelykínálat.
79-es viszonylat
Munkanapokon a reggeli csúcsidőszakban 8-10 percről 10 percre, hétvégén pedig 12 percről 20 percre módosul a követési idő az igen alacsony hétvégi kihasználtság és a számos párhuzamos járat miatt, hétvégi napokon a 75-ös troli sűrítése kompenzálja a 79-es ritkább közlekedését.
80-80A viszonylat
Jelenleg ez a legzsúfoltabb trolibuszvonal, ezért a kínálat jelentősen növekszik. Gyakorlatilag minden napszakban számottevően sűrűbben közlekednek januártól a trolibuszok. A 80A trolibuszok a reggeli csúcsidőszakban 5-6 perc helyett 4-5 percenként, napközben 7-8 perc helyett 6-7 percenként, a délutáni csúcsidőszakban pedig 5-6 perc helyett 5 percenként közlekednek. A 80-as trolibuszok hétvégén a délutáni órákban járnak sűrűbben, 7-8 perc helyett 6-7 perces követéssel.
81-es viszonylat
Megjelenik az alacsonypadlós szolgáltatás, a követési idők nem változnak.
82-es viszonylat
Megjelenik az alacsonypadlós szolgáltatás, a követési idők nem változnak.
83-as viszonylat
Munkanapokon csúcsidőkben kismértékben változnak a követések, 3-4 perc helyett 4-5 percre. Szombaton viszont a környezetszennyező, a trolit pótló autóbuszok helyett akadálymentes szóló trolibuszok közlekednek délelőtt sűrítve, 10 perc helyett 7-8 perces menetrenddel. Vasárnap ismét közlekedik a 83-as troli a 109-es autóbusz tehermentesítése érdekében, növelve a kínálatot a Baross utcában. A változásokkal összefüggésben a hétvégi üzemidő szűkül a hétköznapi közlekedési rendhez képest, a járatok szombaton este csak 22:00 óráig, vasárnap 8.00 – 22:00 óra között közlekednek.
Továbbra is minden trolivonalon lehet a járművezetőnél jegyet vásárolni.
ZIU-9-esek a budapestiek szolgálatában
Az első két ZIU-9-es trolibuszt 1975-ben gyártották, ezeket 1975. október 31-én vették hivatalosan állományba. A BKV összesen 172 db kocsit vásárolt 1975 és 1982 között, az utolsó újonnan vásárolt trolibusz egy egyedi kocsi volt.
A különböző években vásárolt ZIU-k enyhén eltérő kivitelűek voltak, ahogy a gyár időközben újításokat vezetett be. Ilyen változások voltak az 1977-től és az 1982-ben szállított szérián. A BKV a ’80-as években történő főjavítások keretében egységesítette és átalakította a kocsikat, részben magyar gyártmányú alkatrészekkel pótolva az eredetieket.
A beérkezett járművek a ’80-as években a 70-es, 72-es, 73-as, 74-es, 76-os, 77-es, 78-as, 82-es és 83-as vonalakon közlekedtek, illetve még a 79-esen is jártak vegyesen csuklósokkal. Az állomány csökkenésével és a GVM és a Kiepe trolibuszok érkezésével a ’90-es években már csak a belvárosi vonalakon közlekedtek.
A ZIU-9-esek selejtezése 1984-ben kezdődött meg. A kocsik eredetileg meghatározott élettartamukat már jelentősen meghaladták, a legidősebb, jelenleg még forgalomban lévő jármű 2012 decemberében töltötte be 34. évét.
Az utolsó, 1982-es gyártású széria leszállítása után még egy trolibuszt vett a BKV. Ez a trolibusz azonban különbözött a többitől, a villamos berendezése jelentősen eltért a ZIU-9B típustól. A kocsiba erősebb, 150 kW-os motort szereltek. Részben azért is vásárolta a BKV ezt a kocsit, mert a tervezett hegyvidéki trolivonalakra nagyobb teljesítményű kocsikat kívántak beszerezni és kipróbálni, a terv azonban nem valósult meg.
A Környezetvédelmi Alap Célelőírányzat forrásaiból utoljára, 2000-ben tíz felújított ZIU-9-es vezérlési rendszerét megváltoztatták. A kontaktorszekrényben található relék többségének helyét egy mikroprocesszoros egység vette át, mely a kontaktorvezérlés és a szervókontroller szabályzása mellett az indexet és a fényszórót is működteti, valamint az ajtók nyitottságát is figyeli. Tíz kocsit szereltek fel elektronikus vezérléssel.
(Forrás: http://www.villamosok.hu/troli/)
Budapesti Közlekedési Központ