
Aktuális információk a Nagykörútra tervezett járművekről és beszerzésükről
A BKV Zrt. 2003. áprilisában - nemzetközi tenderen ajánlatot adó
nyertes pályázóval a Combino Budapest Consortiummal - szerződést kötött
40 darab 350 férőhelyű villamos szállítására és kapcsolódó
szolgáltatásokra.
A Consortium vezető tagja a Siemens Rt., 2004. januárjában -
miután az általa gyártott és 120.000 km-t már más nagyvárosokban futott
alumínium szerkezetű villamosokon szilárdsági problémák jelentkeztek -
szállítási akadályt jelentett be és kezdeményezte a budapesti szerződés
módosítását.
A fél éven át tartó tárgyalások eredményesen befejeződtek.
A BKV Zrt. megkapta a szükséges engedélyeket (Fővárosi közgyűlési
engedélyokirat-módosítás, auditálás, finanszírozó banki jóváhagyás). Az
EIB jóváhagyás 2004. július 29-én érkezett meg.
Mint ahogy a július
23-i sajtótájékoztatón dr. Demszky Gábor főpolgármester úr célként
megjelölte, július 30-án a Consortium és a BKV Zrt. aláírta a
Nagykörútra tervezett új villamos járműparkjának szállítására vonatkozó
szerződésmódosítást. Ezzel az elmúlt félévben keletkezett akadályok
elhárultak az elől, hogy 2006-ban és 2007 tavaszán - az új járművek
érkezésének sorrendjében - a 4-es, 6-os villamos teljes járműparkját a
lehető legkorszerűbb, Budapest arculatához méltó villamosok váltsák
fel.
A szerződésmódosítás aláírásával jogszerűen és mindkét fél számára
kötelezően realizáltuk azt a július 23-i sajtótájékoztatón már
bejelentett előzetes megállapodást, amely szerint a 40 darab
villamosjárműre és a kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó projekt
költsége 149 millió Euro-ról 136 millió Euro-ra csökkent és a partner a
szerződés keretein belül a BKV Zrt. szállítási késedelemből adódó
kárait is megtéríti.
Az esztétikus,
formatervezett megjelenésen túl, az új villamos számtalan kényelmi,
műszaki és gazdasági előnyt nyújt használójának és üzemeltetőjének.
Az új jármű minden beépítendő eleme, szerkezete rendelkezik olyan
referenciával, ami a termékbiztonságot garantálja, mégis a budapesti
járművel azonos, sehol sem közlekedik a világon.
A hat, rozsdamentes acélból készülő kocsiszekrény modulból,
csuklószerkezetekkel szerelt 54 méter hosszú jármű a megépített
peronokkal azonos hosszúságú lesz. A kocsiszekrényeket a Siemens a
bécsi gyárában fogja előállítani, ahol jelenleg amerikai megrendelésre
nagyszámú rozsdamentes acél metró kocsiszekrényeket gyártanak.
Minden kocsiszekrény-modul alatt önálló, kéttengelyes korszerű
rugózattal és fékberendezéssel szerelt ún. Combino forgóvázak lesznek. A forgóvázak a Siemens grazi gyárában készülnek.
A hat forgóvázból négy az ún. hajtott forgóváz, melyekben
forgóvázanként két, legújabb technikát képviselő aszinkron rendszerű
motor dolgozik majd, a vezérlést a korszerű IGBT technológia
biztosítja. Fékezéskor a jármű villamosenergiát táplál vissza a
hálózatba, amit a követő járművek hasznosíthatnak. A szükséges
vontatási energia 35 %-kal csökken az új járművek üzemeltetésekor.
A rekord hosszúságú jármű egyenletes futását, az ívekben történő sima haladását, a gumibetétes kerekeken és járműrugózáson túl, a közelmúltban kifejlesztett, vízszintes síkban a kocsi alatt elhelyezett, passzív hidraulikus rendszer fogja biztosítani.
A jármű teljes
hosszában alacsonypadlós: a peronkiképzéstől függően "0", illetve
maximum 17 cm magasságban lesz a belépő padlómagasság a járda
szintjétől.(A sínkorona szintjétől 32 cm-re lesz.)
A csúszásmentesített és télen fűtött padlóra belépő utast
kényelmes belső tér fogadja. Az esztétikus sötétkék (kis zöld
mintákkal) szövettel kárpitozott, a jármű oldalfalára felfüggesztett
hetven ülőhely és színes kapaszkodó rendszer között, az utas az egyterű
járműben, a jármű haladása közben is előresétálhat .
Nemzetközi forgalmi tapasztalatokat is figyelembe véve, attól,
hogy a jármű teljes hosszában átjárható, azt várjuk, hogy a kocsiban ne
alakuljanak ki utassal tömött, illetve utasok által tartósan üresen
hagyott, igénybe nem vett részek. A fizikailag elválasztott (csatolt)
járműszekrényhez képest, az említett lehetőség a zsúfoltság csökkenését
eredményezi. Az egybefüggő utastérben, annak könnyebb átláthatósága
miatt biztonságosabb lesz az utazás.
Nagy súlyt helyeztünk az audio-vizuális, külső- és belső utastájékoztató rendszer kialakítására is, melynél sokéves utasvéleményekre épített üzemeltetési tapasztalatainknak megfelelő követelményrendszert valósíttatunk meg. A bármilyen időjárás esetén jól látható külső írásos kijelzőkön túl a jármű belsejében négy kijelzőn követhetők az aktuális információk.
Az új villamoson utazóknak télen-nyáron kellemes hőérzetet biztosítunk.Télen beépített padlófűtés és meleg levegő-áramoltatás, nyáron óránkénti 20 szoros légcsere, nagy ajtófelületek és eltolható oldalablakok adják a kedvező megoldást. A villamosban a nagy ablakfelületek mellett oldalanként nyolc 1,3 méter nyílású ajtó vezet a nagyterű állófelületekhez. Az alacsonypadlós járműveknél elkerülhetetlen, hogy a villamos kerekeinek környezetében ne legyenek elszűkülő, utasáramlást nehezítő folyosók, mivel a leengedett padlószint miatt a kerekeket az utastér magasságában helyezik el, így az új járművek utasterében is alkalmazkodni kell majd ehhez az adottsághoz. Ezeket a kocsirészeket lehet viszont felhasználni több ülőhely kialakítására. Ezeken a helyeken az új járműkonstrukciónál a legkisebb áthaladást biztosító keresztmetszet 72 cm széles lesz. Ez a méret az álló utas melletti elhaladást megfelelő módon lehetővé teszi.
Az új villamosokon egyidejűleg 350 utasnak tudunk férőhelyet biztosítani, melyből hetven utas ülőhelyet is elfoglalhat. Az állófelület az európai szabvány szerint úgy van számításba véve, hogy 1 m2 területen nem áll négy főnél több.
A babakocsikkal és kerekes székekkel közlekedők akár mind a nyolc ajtónál "felszállhatnak" a villamosraa, hiszen az ajtók környezetében lévő nagy utasterek ezt lehetővé teszik. Két ajtónál - piktogrammal jelzett és ajánlott helyen beszállóknak - a kísérő részére ülőhelyet, a kerekesszékeknek rögzítési lehetőséget kínálunk majd. Azért, hogy a mozgásukban korlátozottak igényeinek minél jobban megfeleljen a jármű, képviselő egyesületükkel a részletek kialakítására - most már a kedvező adottságok ismeretében - konzultációt szervezünk.
A Combino Supra
szélessége 2,4 méter, a most közekedő villamosain szélessége 2,3 méter.
A versenykiírásban feltételként állítottuk, hogy a szállítónak olyan
villamost kell hoznia Budapestre, ami a már kialakított, megépített
infrastruktúrákhoz minden tekintetben alkalmazkodik, - áramellátás,
vágányrendszer - így annak átépítése nélkül képes üzemelni.
Azért, hogy ne korlátozzuk az ajánlattevőket a minél szélesebb
villamos szállításában a Margit-hídi vágányok környezetében felmentést
adtunk ezalól. Ezt azért is tettük, mert a Margit-hídi feljárók és
áthaladó vágányok rekonstrukcióját az elmúlt években kihagytuk a teljes
pályafelújításból. Ezt a minőségi különbséget jól érzékelik a 4-es,
6-os villamoson most utazók. A még fel nem újított pályaszakaszt -
Margit-hídi fel-és lehajtókat és az átvezető vágányt - a Combino Suprák
érkezéséig átépítjük.
Az ívekben haladás, illetve két egymás mellett elhaladó jármű
megengedett helyigényét az ún. elméleti űrszelvénnyel lehetett egzakt
módon meghatározni. A Combino Supra azzal együtt, hogy 10 cm-rel
szélesebb lesz, mint a most közlekedő ICS villamos, ezeket az
elvárásokat is teljesíteni fogja.
Technikai újdonság lesz, hogy visszapillantó tükrök helyett az 54 méter hosszú szerelvény oldalát és például a mögötte lévő, villamospályán haladó mentőautót a jármű vezetője kiváló képminőséget nyújtó kamera közvetítésével fogja látni. Ez a technikai megoldás az elmúlt egy-két évben üzembe helyezett korszerű villamosoknál egyre inkább standarddá válik.
A nagykörúti járműcsere, a Budapestre érkező járművek külleme, műszaki megoldásai, korszerűsége nagy érdeklődésre tart számot az egész ország lakossága, sőt a külföldiek körében is.
Törekedtünk arra, hogy
a projektről elsősorban sajtóközleményekben, de más módon is aktuális
információkat adjunk a médiának.
Természetesen nem beszéltünk szívesen a tárgyalások alatt még el nem
döntött műszaki megoldásokról, vagy az üzleti pozíciónkat veszélyeztető
kérdésekről.
Így sajnos nem mindig sikerült elkerülnünk, hogy az újságolvasók,
internetezők ne kapjanak szakmailag téves, esetenként hozzá nem
értésből fakadó, - a projekt sikeres megítélésére is káros -
információkat.
A szerződésmódosítás aláírása, ezzel a műszaki kereskedelmi
kérdések megoldása és rögzítése július 30-án megtörtént, így módunk van
minden műszaki információ közlésére, kérdések megválaszolására.
Utasaink figyelmébe ajánljuk honlapunkat is, melyen aktuális
információkat találhatnak.
Műszaki adatok:
A típus neve:
Combino Supra NF 12B
Az NF (niederflur)alacsonypadlót, a 12 a villamos tengelyeinek a számát jelzi, a B betű a módosított kivtelre utal.
A jármű megjelenése:
Egyedi, Budapestre tervezett fejmodulú, színezésű és hosszúságú jármű

A Combino Supra alapszíne a budapesti hagyományoknak megfelelően sárga (RAL 1007).
Az ajtók, ablakok felett végigfutó zöld-kék sáv a BKV Rt-t szimbolizálja.
A járművek színezésének eldöntéséhez 2003. őszén segítségül hívtuk
a lakosságot. Az Interneten lezajló szavazás eredményének jól megfelel
az itt bemutatott színezés, azzal az eltéréssel, hogy a kék-zöld sáv
már nem a fejmodulon keresztben, hanem a jármű hosszában helyezkedik
el.
A jármű műszaki jellemzői:
Budapesti Közlekedési Részvénytársaság