BKV.hu

A VTDSZSZ azonnali tárgyalásokat kezdeményez!

A városi közhasznú tömegközlekedés a legfejlettebb országok, legfejlettebb nagyvárosaiban is veszteséges. Viszonylag szűk határok között mozog (40-60%) melyet a költségvetési szükségletükből "megtermelnek", ill. mellyel dotálásra szorulnak. Az EU-ban a városi tömegközlekedési szolgáltatást nyújtók veszteségfinanszírozása megoldott. Igaz ez a legtöbb helyen, három lábon áll (kormány - tulajdonos - régiók).

A működési költségekhez fővárosunkban a tulajdonos hosszú évek óta a szükségesnél jóval kevesebb finanszírozást adott, melyet az Állami Számvevőszék egyik vizsgálata is kifogásolt.

A BKV ZRt. költségvetéseit, évek óta jóváhagyja a Főváros. Ennek ellenére a bevétel (támogatásokkal együtt) és a költség közötti hiány pótlására a BKV ZRt.-t a Főváros (mint tulajdonos) hitelfelvételekre kényszeríti, és ezen keresztül "biztosítja" a működés feltételeit. Ez nagymértékben nehezítette a társaság gazdálkodását, és folyamatosan rontotta megítélését is. Az adósságállomány az éves költségvetés sarokszámához közelít, mely a csődhelyzet előszobája.
Ugyanakkor 2004. év óta veszteséges tevékenységre egy cég sem kényszeríthető.

A tulajdonos, mint megrendelő, csak rendel, de NEM FIZET, és ez az egyik fő oka a BKV ZRt "veszteséges tevékenységének".

A Főváros, mint tulajdonos-megrendelő épp arra készül, hogy a forrás hiányát (ami évek alatt összegyűlve már a BKV ZRT létét fenyegeti) Budapest lakosságával fizetesse úgy meg, hogy járatait 20%-al csökkenti, így a jelenlegi négy buszgarázsból már csak háromra lesz szükség.

A Főváros hazudik, amikor a járatritkítások mértékénél 6-8%-ról beszél, hisz az általuk tervezet 220-250 jármű mellyel kevesebb lesz az utakon, az eddigi napi 1280 busz kiadáshoz képest megközelítőleg 20%-ot tesz ki.

Ebben a helyzetben lehet a BKV ZRt-t átszervezni, vagy épp a menedzsment-et cserélni akár évente, de nem ez fogja a megoldást hozni.
Megoldás a tulajdonos-megrendelő Fővárosi Önkormányzat kezében van. Fizessen a megrendelt szolgáltatás után, mint minden más állampolgár ebben az országban.

A budapesti tömegközlekedést igénybevevők évek óta az infláció mértékénél nagyobb tarifaemelést kénytelenek elviselni és megfizetni. Amennyiben elfogadnák ezt a tervezetet, akkor tovább emelkedne az egyéni közlekedést választók száma, állandósulnának a közlekedési dugók, s folyamatossá válna a szmogveszély, valamint drasztikusan nőnének a várakozásai idők.

A BKV ZRt.-nél működő Városi Tömegközlekedési Szakszervezetek Szövetsége bízik abban, hogy a tárgyalások eredményre vezetnek, így nem lesz szükség a hazai viszonyok között talán minden idők legnagyobb a Fővárost, vagy akár az egész Országot megbénító sztrájkra, melyhez reméljük szükség esetén a társ szakszervezetek is csatlakozni fognak.
Bízunk benne, hogy esetleges sztrájkunkat támogatni fogja az utazó közönségünk és Budapest teljes lakossága, hisz szakszervezeteink eltökélt szándéka a "Nagybudapestiek" számára egy méltányos, - a jegy és bérletárakhoz igazodó - szolgáltatási színvonalon alapuló tömegközlekedés biztosítása.


V T D S Z S Z

ez ügyben nyilatkozó:
Földényi György
VTDSZSZ elnök.h