A Millenniumi Földalatti Vasút 125. születésnapját ünnepeltük
Ma az M1 Mexikói úti járműtelepén Karácsony Gergely főpolgármester, Tüttő Kata főpolgármester-helyettes és Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója társaságában a BKV Zrt. vezérigazgatója, Bolla Tibor emlékezett meg a köznyelvben kisföldalattiként, a BKV berkeiben MillFAV-ként emlegetett Millenniumi Földalatti Vasút 125. évvel ezelőtti indulásáról.
Az 1896-os millenniumi ünnepségekre elkészült földalatti vasutat – ahogy előző közleményünkben írtuk – az első elektromos hajtású felszín alatt futó vasútként írták be a tudomány és technika nagy képeskönyvébe. Születésének körülményei között említendő, hogy Budapest robbanásszerű fejlődése, a növekvő mobilitási igények és a millenniumi eseménysorozat miatt a Sugárút (mai Andrássy út) közlekedését fejleszteni kellett. A hatóságok viszont – a korszellemnek megfelelően – a környék nyugalma és az utcakép megóvása érdekében nem engedélyezték felszíni villamosvonal építését.
Az építkezés mindössze 19 hónapot vett igénybe, a földalatti vasút ünnepélyes megnyitására 1896. május 2-án került sor. Erre emlékeztek ma a főváros közösségi közlekedésének jelenkori irányítói.
Ünnepi beszédében Bolla Tibor kiemelte, hogy a Millenniumi Földalatti Vasút nemcsak nagymúltú közlekedési eszköz, hanem jelkép is. Méghozzá Budapest jelképe, a budapesti mobilitás jelképe, mert egyszerre jelenik meg benne a modernitás, a fejlődés, a hagyomány és a történelem. A MillFAV a BKV számára is jelkép. Büszkék vagyunk a történelmünkre, a múltunkra. De folyamatosan a jövőbe tekintünk. Készen állunk a kor kihívásainak megválaszolására – tette hozzá a vezérigazgató.
Karácsony Gergely a megemlékezésen elmondta: szimbolikus jelentőségű az összefogás, ami több mint 125 éve létrejött, hogy megépülhessen a világ első villamos hajtású földalatti vasútja. A mai járvány által sújtott helyzetben, ami nem várt gazdasági nehézségek elé is állított minket, különösen fontos ez a példa. Fontos, hogy esetleges ellentéteket félretéve dolgozzunk a közlekedőkért, az itt lakókért, Budapestért – emelte ki köszöntőjében Karácsony Gergely főpolgármester.
Az ünnepi beszédeket követően – amelyekben felidézték a vonal korabeli átadását – a BKV Zrt. vezérigazgatója a Magyar Nemzeti Bank mai nappal kibocsátott emlékérmét adta át vendégeinek, majd felszálltak a BKV által eredeti formájában megőrzött, 125 éves, favázas nosztalgiajárműre, az Öreg hölgyre.
Érdekesség, hogy anno a millenniumi ünnepségekre Budapestre látogató Ferenc József és kísérete is utazott a világújdonságnak számító földalatti vasúton, amely a második világháborúig a Ferencz József Földalatti Vasút nevet viselte. De nem csak császárok utazhattak a vonalon, 20 fillérért bárki válthatott egy menetre érvényes vonaljegyet. A Gizella (ma Vörösmarty) tér és az Artézi (ma Széchenyi) fürdő közötti, eredeti vonal teljes hossza 3,7 km volt, tizenegy állomásából kilenc helyezkedett el a felszín alatt.
További érdekességeket tudhatnak meg a „kisföldalatti” 125 éves történetéből, ha ebben a hónapban követik közösségi média felületeinket! Facebook oldalunkon a MillFAV-sztorival folytatjuk Virtuálismúzeum-sorozatunkat, amelyben a BKV-s múzeumok kiállítási anyagát mutattuk be a járvány alatti zárva tartásuk idején. Eheti új videónk is a MillFAV-ról szól majd: ismét lesz virtuális telephelylátogatás, amelyben az 1973 óta működő M1-es telephelyünket mutatjuk be az érdeklődőknek.
Egy különleges élményben is része lehet ezen a héten az M1-es utasainak! Neves színészek és költők előadásában ugyanis kortárs versek szólalnak meg a kisföldalatti állomásain! Álljanak meg egy percre Budapest egyik legszebb helyszínén, a világörökség részét képező földalatti valamely állomásán és hallgassák meg a Vers a peronon elnevezésű kezdeményezés keretében elhangzó műveket!
BKV Zrt.