BKV.hu

A független ellenőrző mérnök kiválasztása folyamatban van

A DBR Metró Projekt Igazgatóság továbbra is kitart azon véleménye mellett, hogy csakis a maximális biztonság és a jogszerűség garanciáival dolgozhatnak a 4-es metró kivitelezői. A 4-es metró első szakaszának beruházói feladatairól szóló, a Fővárosi Önkormányzat és a BKV Zrt. között létrejött szerződés értelmében a BKV-nak a Főváros egyetértésével alkalmaznia kell egy független ellenőrző mérnököt a beruházói döntések és beruházás megvalósításának ellenőrzése érdekében, ezt a Főváros által az Európai Beruházási Bankkal között hitelszerződés is előírja. Az európai uniós pályázattal összefüggésben megváltozott finanszírozási feltételeknek megfelelően a független ellenőrző mérnök kiválasztása, feladatainak pontos meghatározása jelenleg folyamatban van.

Jávor Péter a BKV Zrt. Felügyelő Bizottságának felkérésére látott el felmondását megelőzően bizonyos ellenőrző mérnöki teendőket, ami nem azonos a szerződésekben előírt jogi kategóriával. A számlák kifizetése jelenleg az Eurometro Kft., mint FIDIC mérnök jóváhagyásával történik. Az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés szempontjából ez a gyakorlat megfelelőnek bizonyult. A Kohéziós Alap támogatással összefüggésben megváltoznak a finanszírozási feltételek, ezért a független ellenőrző mérnök kiválasztása, illetve hatáskörének, feladatainak pontos meghatározása jelenleg folyamatban van.

Amint arról korábbi sajtóközleményeinkben is már tájékoztatást adtunk: a DBR Metró Projekt Igazgatóság egyrészt nem tartotta a BAMCO akkor benyújtott, ún. „gyorsítási” módszerét (gyors áthaladás a pajzsokkal, majd az alagút felbővítése, és az átkötő alagút utólagos megépítése) kellően megalapozottnak és biztonságosnak. A jelenleg engedélyezés alatt álló módszer ugyanerre az elvre épül, de már tartalmazza a szükséges biztonsági garanciákat. A hatósági jóváhagyás pedig a jogszerűség megtartása miatt nélkülözhetetlen, hiszen jóváhagyás köteles munkafázisról van szó.

A DBR továbbra is kitart azon véleménye mellett, hogy csak kellően biztonságos technológia alkalmazható, és csak a jogszerűség kívánalmait maximálisan betartva dolgozhatnak a kivitelezők.

Jávor Péter korábbi felvetése az eredeti szerződés szerinti továbbhaladás volt (a pajzsok csak az összekötő alagút megépülése után haladjanak tovább), ami azonban hozzávetőleg egy év késedelmet jelentett volna az első szakasz véghatáridejében.


DBR Metró Projekt Igazgatóság

Részletek a DBR ezzel kapcsolatos korábbi sajtóközleményeiből:

„A BAMCO konzorciumnak a Szent Gellért téri vasúti átkötő alagutat meg kellett volna építenie az alagútépítő pajzsok érkezése előtt. A kivitelező késébe került, a késést pedig úgy kívánta behozni, hogy a pajzsokkal át akart haladni a majdani átkötő alagút helyén, illetve annak elemeit utólag felbővíteni. A DBR az elvégzett kockázatelemzések értelmében és a tervek hiányossága miatt ezt a megoldást nem tartotta elfogadhatónak.”

„Az NKH helyszíni szemlét tartott az alagútban, ahol megállapította, hogy a Gellért téri átkötő alagút építése a módosított technológiával valóban bányahatósági jóváhagyást igényel. A BAMCO jogkövető magatartást tanúsított és leállította a pajzsot, az NKH felé pedig tudomásunk szerint még akkor benyújtotta az engedélykérelmet.”

„A kivitelező legújabb, jóváhagyásra váró javaslatát már előzetesen biztonságosnak tartotta a DBR, ám a jogszerű kereteket, mint építtető a továbbiakban is be kell tarttatnia.”