BKV.hu

A Fővám téri peronalagutak már várják a pajzsokat

A Fővám téri peronalagutak már várják a pajzsokat
Ha rendeződik a jogvita az alagútépítővel, 2011-re kész lesz az új metró

A mai napon több sajtóorgánumban félreérthető hír jelent meg a 4-es metró befejezésének, illetve átadásának várható időpontjáról. Ezért ezúton tájékoztatjuk a budapestieket a beruházás jelenlegi állásáról és a tervezett befejezéséről. Véget ért a 4-es metró Fővám téri állomásához kapcsolódó peronalagutak építése, ami lehetővé teszi, hogy a BAMCO megkezdhesse a metróalagutak Duna alatti megépítéséhez szükséges próbafúrásokat. A Duna parti állomás ezzel elérte a pajzsok fogadására alkalmas készültségi fokot. Az újságírók a DBR és a Hídépítő közös szakmai vezetésével tekinthették meg ma délelőtt a szerkezetkész állomást és a folyó alá benyúló, különleges technológiával épült alagútrészeket. Ez egyben azt is jelenti, hogy amennyiben rendeződik a BAMCO konzorciummal folytatott jogvita, 2011-re az új metró fizikailag elkészülhet és megkezdődhet a rendszerélesztés, illetve a próbaüzem.

A Duna két oldalán a folyó és az épületek közelsége két keskeny állomás tervezését indokolták, és az ezekből "kinyúló" ún. peronalagutak teszik majd lehetővé, hogy a szerelvény teljes hosszban megállhasson a leendő állomásokon. Mint ismeretes, egyes szakértők és tervezők menetközben kockázatosnak ítélték meg a választott építési módot, és folyamatos tárgyalások kezdődtek a DBR Metró Projekt Igazgatósággal. Végül a DBR és a közben magyar tulajdonúvá vált Hídépítő Zrt. között a Duna alá benyúló peronalagutak megépítésének módjáról szóló tárgyalások a főváros számára kedvezően zárultak és az alagútépítő pajzsok érkezése előtt, biztonságosan, illetve a francia szakértők által javasolt műszigetes megoldásnál nagyságrendekkel olcsóbban épülhetett tovább az állomás.

Az építési kockázatokat a minimumra csökkentő megoldás értelmében a Hídépítő szakemberei a Duna alá benyúló 40 méteres peronalagutakat közel 20 méterrel eltolták a Kálvin tér irányába annak érdekében, hogy az a folyó medrétől távolabb kerüljön. Az építési technológia alapvetően nem változott. A bányászati módszer megmaradt, de egy fagyasztással kísért ún. injektált csőernyős megoldás garantálta a biztonságos kivitelezést. Ennek lényege a majdani alagutak fölött, de a Duna alatt egy csövekből álló, betonnal kitöltött acél védőernyő kialakítása volt.

A Hídépítő a tárgyalásokkal párhuzamosan az állomás egyéb részeinek építését felgyorsította, illetve még tavaly novemberben megkezdte a peronalagutak változtatás által nem érintett részeinek az építését. Idén januárban az engedélymódosítás is megszületett. Mindezeknek köszönhetően a peronalagutak mind a Duna felőli oldalon, mind a Kálvin tér irányába gond nélkül elkészülhettek áprilisra. Az immár szerkezetkész állapot lehetővé teszi, hogy az alagutakat építő BAMCO Kkt. megkezdhesse a pajzsok majdani fogadásához szükséges, a talajviszonyokat részletesen feltáró próbafúrások elvégzését.

A jelenlegi ütemezésnek megfelelően április második felében indulhat el az első pajzs a Duna alá, ahol a tervek szerint hozzávetőleg egy hónapot dolgozik majd. Legkorábban 2010 év elejére érhetnek a pajzsok a Baross térre, majd a vonal belső beépítését, a vágányépítést, illetve az állomásokhoz és az új szerelvényekhez kapcsolódó rendszer felállítását követően 2011 utolsó negyedévére az új metró fizikailag a teljes első szakaszon elkészülhet. Ezt követően kezdődhet majd meg a legalább három hónapos rendszerélesztés, melynek része a próbaüzem is, amikor már közlekedhetnek majd az új szerelvények. Ez a folyamat optimális esetben az év legvégéig lezárulhat, amennyiben három hónapnál több időt vesz majd igénybe, az utazóközönség csak 2012 év elején utazhat az új szerelvényeken. Ha a biztonság és a néhány hónapos késedelem között kell választani, a biztonságot fogja a DBR most is előtérbe helyezni. Utasokat csak akkor szállíthatnak majd az új szerelvények, ha a rendkívül bonyolult rendszer már teljes biztonsággal üzemel.

Budapest, 2009. április 9.

DBR Metró Projekt Igazgatóság