BKV.hu

A Fogaskerekű Vasút a BSzKRt üzemeltetésében

1931. április 27-én véglegesen a BKV Zrt. elődje, a BSZKRt kezelésébe kerül a fogaskerekű vasút. A BSZKRt, amely minden vonatkozásban beváltotta a kitűzött célokat, megfelelő lehetőséget nyújtott, hogy megóvja Budapest egyik nevezetességét.

Budapest Székesfőváros a vasutat ténylegesen 1926. november 6-án vette át. A városvezetés nem kívánt egy külön vasúttársaságot megtartani, ezért a további üzemvitellel az 1923. január 1-jével alapított BSZKRt-ot bízta meg. A vasutat azonban pénzügyileg továbbra is önálló létesítményként kezelték. A BSZKRt a további üzemvitelre egy teljesen elhasználódott, ötven évnél öregebb járműállományt vett át. Maga a gőzüzem is korszerűtlen volt Budapesten, ahol már 1887-ben volt villamosvasúti közlekedés.
A BSZKRt a pályavillamosítás mellett döntött. Ez az intézkedés a Svábhegyi vasút történetében a legnagyobb eredmény, illetve a legjelentősebb műszaki fejlesztés volt.
A Városmajorban az üzemi telepen a villamos szerelvények részére egy új kocsiszínt, illetve műhelyt építettek, amelyet egy motoros tolópad szolgált ki.
A forgalom lebonyolításához a BSZKRt a Ganz and Comp. cégtől nyolc szerelvényt rendelt, amelyek egy kéttengelyes villamos mozdonyból és ehhez kapcsolt egytengelyes személykocsikból álltak. A vasút fejlesztése akkoriban 2,5 millió pengőjébe került a BSZKRt-nak.
A villamosítással az utazóközönség valóban sokat nyert. A menetidő 20 percre csökkent és a közlekedő vonatok száma a többszörösére növekedett. A vonatok fűtésének 1931-es bevezetésével az utasok komfortérzete is nőtt.
A Fogaskerekű Vasút mai menetrendjéről a http://www.bkv.hu/egyeb/fogas.html internetes oldalon tájékozódhat az utazóközönség.