
A Fogaskerekű Vasút a BSzKRt üzemeltetésében
1931. április 27-én véglegesen a BKV Zrt. elődje, a BSZKRt kezelésébe kerül a fogaskerekű vasút. A BSZKRt, amely minden vonatkozásban beváltotta a kitűzött célokat, megfelelő lehetőséget nyújtott, hogy megóvja Budapest egyik nevezetességét.
Budapest Székesfőváros a vasutat ténylegesen 1926.
november 6-án vette át. A városvezetés nem kívánt egy külön
vasúttársaságot megtartani, ezért a további üzemvitellel az 1923.
január 1-jével alapított BSZKRt-ot bízta meg. A vasutat azonban
pénzügyileg továbbra is önálló létesítményként kezelték. A BSZKRt a
további üzemvitelre egy teljesen elhasználódott, ötven évnél öregebb
járműállományt vett át. Maga a gőzüzem is korszerűtlen volt
Budapesten, ahol már 1887-ben volt villamosvasúti közlekedés.
A
BSZKRt a pályavillamosítás mellett döntött. Ez az intézkedés a
Svábhegyi vasút történetében a legnagyobb eredmény, illetve a
legjelentősebb műszaki fejlesztés volt.
A Városmajorban az üzemi telepen a villamos szerelvények részére egy új
kocsiszínt, illetve műhelyt építettek, amelyet egy motoros tolópad
szolgált ki.
A forgalom lebonyolításához a BSZKRt a Ganz and Comp. cégtől nyolc
szerelvényt rendelt, amelyek egy kéttengelyes villamos mozdonyból és
ehhez kapcsolt egytengelyes személykocsikból álltak. A vasút
fejlesztése akkoriban 2,5 millió pengőjébe került a BSZKRt-nak.
A villamosítással az utazóközönség valóban sokat nyert. A menetidő 20
percre csökkent és a közlekedő vonatok száma a többszörösére
növekedett. A vonatok fűtésének 1931-es bevezetésével az utasok
komfortérzete is nőtt.
A Fogaskerekű Vasút mai menetrendjéről a http://www.bkv.hu/egyeb/fogas.html internetes oldalon tájékozódhat az utazóközönség.