BKV.hu

A BKV visszautasítja a magas színvonalon történt metrófelújítás kritikáját

2016-06-02 15:05:54

A módosítások mérlege  - a korszerűbb komponensek alkalmazása, a felújítási terjedelem és a tervezett élettartam növelése felár nélkül  - a BKV és a főváros számára egyértelműen pozitív. Egy közelmúltban aláírt szerződésmódosítás értelmében a felújított járművek élettartama hosszabb lesz, az eddig garantált 25 évről 30 évre nő. Ezen kívül a Metrowagonmash vállalta azt is, hogy a szállítási határidőt egy hónappal előbbre hozza, továbbá  az eredeti szerződésben szereplő egy prototípus helyett további két prototípust is legyárt.
 
A BKV kijelenti, hogy a Népszabadságban a mai napon (2016. június 2.) megjelent Nagy metrótrükk: új lett, maradhat? c. írás valótlanságok sokaságát tartalmazza. Tudjuk, vannak olyan emberek, akiknek nem lehet a kedvére tenni, vagy az a küldetésük, hogy mindenben a negatívumot keressék. Ami a felújított metró kocsikat illeti, a BKV örömmel vette, hogy a felújítás profi módon, határidőre  sikerült. Korábban a rossz nyelvek azzal riogattak, hogy nem készül el határidőre az első prototípus szerelvény. Így, hogy elkészült, vannak, akik belső kényszert éreznek, hogy más kivetnivalót találjanak benne.
 
A budapesti M3 metróvonal korszerűsítéssel egybekötött járműfelújítása tender kiírása alapján a nyertes pályázó feladata volt, hogy vizsgálja meg a régi kocsikat és felelősen, saját maga döntse el, hogy milyen mértékben cseréli ki a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy az minimum 20 évig üzemeltethető legyen. A cél az volt, hogy a járművek legalább 20 évig üzemeljenek az elérhető legalacsonyabb áron, azonban bizonyos berendezések kötelező cseréjét már a kiírásban is szerepeltettük. A vállalkozó Metrowagonmash a szerződésben foglaltaknak megfelelően végzi a metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítását. A korszerűsítés, illetve felújítás során a hajtásrendszert a legkorszerűbb elektronikus, visszatáplálásra képes Hitachi gyártmányú aszinkron hajtás váltja fel,  teljesen megújul a fékrendszer, illetve a levegőellátásról gondoskodó rendszer is. Mindezeken kívül a metrókocsik külső megjelenése, illetve belső tere is jelentős változásokon esik át. Megtörténik a vezérkocsik homlok kialakításának modernizálása, menekítő ajtók épülnek ki a homlokfalon, és teljesen megújul az utastér. A korszerűsítés során megvalósul a belső zajcsökkentés, az utastéri ajtóműködtető rendszer teljes felújítása és korszerűsítése, a jármű kommunikációs rendszerének cseréje, korszerűsítése, az utastérben megfigyelő és képrögzítő rendszer beépítése, új utastájékoztató rendszer kiépítése, új férőhelyek kialakítása a mozgáskorlátozottak biztonságos utazásához, illetve az utastér légállapotának javítása kényszerszellőzés kialakításával. Mindezeken felül egy közelmúltban aláírt szerződésmódosítás értelmében a felújított járművek élettartama hosszabb lesz, az eddig garantált 25 évről 30 évre nő. Ezen kívül a Metrowagonmash vállalta azt is, hogy a szállítási határidőt egy hónappal előbbre hozza, továbbá  az eredeti szerződésben szereplő egy prototípus helyett további két prototípust is legyárt.
 
A  „Budapesti M3 metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítása és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítása” tárgyban kiírt közbeszerzési eljárást igazolhatóan széles körű verseny követte. A tender semmilyen módon nem volt és nem is lehetett testre szabva, amely tényt a pályázók széles köre is alátámaszt. Ennek a ténynek az sem mond ellent, hogy a tender természetéből adódóan nyertes csak egy lehet.
Határozottan visszautasítjuk az írás homályos célozgatásait, amelyek szerint a pályázat győztese előre eldöntött lett volna. A számok pedig egyértelműen megmutatják a döntés megalapozottságát mind a szakmaiság mind pedig a gazdaságosság szempontjából.
 
Nem értjük, miért baj az, ha a szerződéskötés után a felek tárgyalnak egymással, ami az üzleti magatartás, az együttműködés természetes velejárója. Az aszinkron motor egyébként plusz 1 pontot jelentett az értékelésnél, vagyis azzal, hogy a Metrowagonmash nem ezzel pályázott, pontot veszített.
És itt hadd hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a szerző még saját magával is ellentmondásba keveredik, amikor azt írja, „marad a felújított 40 éves technika”. Akkor most új vagy felújított? Hiszen az idézett mondat maga állítja: van olyan technika a szerelvényeken, amit nem újítottak fel, mert annak súlyos költsége már nem volt elfogadható. Emellett rámutatnánk az írás egy másik súlyos tévedésére, a szerző teljes szakmai tájékozatlanságára: a járművet az eredeti elképzeléseknek megfelelően továbbra is egy ember fogja vezetni, nem kettő.
 
A cikk hangzatos állításai tehát teljességgel valótlanok, nélkülözik a hiteles forrásokat és a nevek „elhallgatása” is arra enged következtetni, hogy kitaláció az egész, melynek a példányszám-növelésen kívül nincs más célja. 
 
BKV Zrt.