BKV.hu

A 4-es metró beruházás a nemzetközi középmezőnyhöz tartozik

Újságírói csúsztatások valós összehasonlítások helyett

A 4-es metró megvalósításának költségei a nemzetközi középmezőnybe tartoznak. A DBR Metró Projekt Igazgatóság ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy az egyes metróberuházások a sajátosságok nagy száma miatt - ahogy az már számos esetben kiderült - nem hasonlíthatók össze, különösen hozzá nem értők által. A Magyar Hírlap mai cikkében példaként bemutatott prágai metrószakasz fajlagos építési költsége egyébként drágább a 4-es metróénál.

Újabb pontatlan információkon alapuló, a valós műszaki paramétereket nélkülöző, a beruházásokat általánosságban összehasonlító cikk jelent meg a 4-es metróval kapcsolatban, ezúttal a Magyar Hírlap újságírója szelektálta egyoldalúan a tényeket. A DBR Metró Projekt Igazgatóság szakemberei ismerik a külföldi példákat és nemzetközi viszonylatban - a nemrég ismételten aktualizált összehasonlítás alapján - a metróépítés átlagára szempontjából a belvárosi és rendkívül kedvezőtlen talajviszonyok között épülő 4-es metró a középmezőnyhöz tartozik.

Ahogy korábban már számos esetben felhívtuk rá a figyelmet: a metró gyűjtőfogalom. Az egyes metrók, vagy metrónak nevezett, gyakran elővárosi vasúti funkciókat ellátó, részben felszíni kötöttpályás közlekedési rendszerek általánosságban nem hasonlíthatók össze. Az árra, a beruházás határidejére nagyon sok műszaki összetevő van hatással egy ekkora beruházásnál: a talajszerkezet, a kőzetviszonyok, a felszíni beépítettség, a tervezett felszíni rendezés, az állomások milyensége, a szerelvények jellege, az utasforgalom kiszolgálásának módja, a rendeltetés, a kapcsolódó beruházások mind-mind olyan tényezők, amelyek meghatározzák egy metró építésének költség-, illetve időkeretét.

A madridi, mallorcai és prágai metróról, az egyes beruházok összehasonlíthatóságáról, illetve a 4-es metró költségeinek alakulásáról a mellékelt háttéranyag tartalmaz részletes információkat. Egyébként nem csak Rómában és Athénban, de - többek között - Franciaországban, Angliában, Németországban, Japánban vagy az Egyesült Államokban is épült a közelmúltban drágább metróvonal, ha a kilométerenkénti átlagárat vesszük figyelembe.

A nyilvánosság előtt felkéri a DBR Metró Projekt Igazgatóság a Magyar Hírlap újságíróját a nemzetközi összehasonlítás alapjául szolgáló tények, dokumentumok, listák közvéleménnyel történő megismertetésére.

DBR Metró Projekt Igazgatóság