
134 éve ezen a napon adták ki a fogaskerekű vasút engedélyokiratát
A Szabadság-hegy, régi nevén
Svábhegy az 1850-es évektől vált Buda legnépszerűbb kiránduló- és
nyaralóhelyévé. Ismert emberek, színészek, írók, művészek kedvelt
pihenőhelye volt. Sokáig csak a rossz utakkal nehezen megbirkózó lovas
kocsival, fiákerrel, vagy fárasztó, komoly erőkifejtést igénylő
gyaloglással volt elérhető.
1870-ben megtekintette ezt a csodás vidéket Nikolaus Riggenbach
(1817-1899) elzászi mérnök, az 1871. május 21-én megnyitott
Vitznau-Rigi vasút, az első európai fogaskerekű vasút tervezője.
1873-ban Riggenbach már az "Internationale Gesellschaft für Bergbahnen"
baseli cég képviselőjeként tért vissza és indítványozta a Svábhegyre
vezető fogaskerekű vasút építését.
Már javában folytak az előkészületek Pest, Buda és Óbuda egyesítésére,
amikor Buda szabad királyi város egyesítés előtti utolsó polgármestere,
Házmán Ferenc - az akkori súlyos gazdasági válság ellenére -
megállapodott a vasút építéséről ugyanazzal a baseli céggel, amelyik az
első két európai fogaskerekű vasutat is építette. A szerződés egy olyan
fogaskerekű vasút megépítéséről szólt, amely az Ecce Homo ("Íme az
Ember") rétről - a mai Városmajor nyugati végéből - a Diós-árok
(Nussgraben) mellett haladva érhette el a svábhegyi Emmich-villa
melletti névtelen teret a mai Svábhegy megállónál.
A svábhegyiek bizakodtak abban, hogy végre vasúttal juthatnak fel a
hegyre. Hozzájuk hasonlóan a sajtó is lelkesen fogadta a vasút
megépítésének gondolatát: "Idegen
embereknek kellene jönni közénk, kik bennünket a budai hegyekről nyíló
festői kilátásra, annak üde levegőjére, árnyas hegyeire nagyobb
mértékben figyelmeztessenek. Eddigelé jóformán csak egyes költőibb
lelkületek, írók, művészek, ideális gondolkodású magánosok keresték föl
e helyet. De arra nem gondolt senki, hogy hiszen a hely arra van
teremtve, hogy itt egy nyaraló főváros létesüljön."
A polgármesterrel kötött szerződést 1873. július 3-án Tisza Lajos
közmunka- és közlekedésügyi miniszter által kiadott engedélyokirat
követte. Az engedély értelmében a baseli vasúttársaság fogaskerekű
vasutat építhetett az Ecce Homo rétről a Svábhegyre, és azt 40
esztendeig üzemeltethette.
Nem egészen egy évvel később, 1874. június 24-én - Európában harmadikként - hazánkban is megindult a fogaskerekű vasút.
