CAF menetkapcsoló

Az újabb, elektronikus, illetve számítógépes vezérlésű villamosok mozgásának meghatározására joystick szerű készülékek szolgálnak. Így a CAF járművekbe is ilyet építettek be. A kapcsoló alaphelyzete a nulla, ebben az állásban a főáramkör kikapcsolt állapotban van. A kart előre mozgatva a jármű gyorsít, hátra mozgatva fékez. Minél jobban kimozdítja a járművezető a kart a nulla helyzetből, annál intenzívebb a gyorsítás, vagy a lassítás. A fék fokozat vége után, külön érezhető pozícióban található a vészfék állás. Ekkor a legnagyobb intenzitású villamos fékezés mellett működnek a sínfékek, és a pályacsengő is.
A kapcsoló csupán alapjelet állít elő, melyet a vezérlés feldolgoz. A vezérlés igyekszik a lökéseket, rángatásokat, gyorsulás változásokat korlátozni, tehát a jármű nem feltétlenül azzal a dinamikával megy, mint amit a kapcsoló karral kiválasztott a járművezető. A menetkapcsolóval lehet továbbá, a vezérlés segítségével sebesség tartó állapotot is létrehozni. A kívánt sebesség elérésekor a kapcsolót a nulla helyzethez legközelebbi állásba kell visszamozdítani, ekkor sebességtartó állapot jön létre. A CAF kocsi esetén menet tempomat állásban mind gyorsítással (emelkedőn), mind fékezéssel (lejtőn) megtartja a pillanatnyi sebességet a vezérlés. Fék tempomat állásban csak fékezéssel tartja a sebességet, emelkedős pályán a kocsi lassulni fog.
Az éberségi berendezés, járművezető éberségét ellenőrző érzékelője a menetkapcsoló karjában található, oldalt elhelyezve. Közelítés érzékelő, melyet hüvelyujjal kell kezelni. Az éberségi berendezést menet közben folyamatosan, impulzus szerűen kezelni kell. Ennek elmulasztása esetén a jármű önműködő fékezést kezdeményez.
Magyar
English