C37 menetkapcsoló

Az 1960-es években, az FVV saját műhelyeiben elkészített menetkapcsoló, mely az akkor készülő vállalati csuklós (Bengáli) villamosokhoz készült. A menetkapcsoló az eredetileg Brown Boveri gyártmányú, BT menetkapcsoló módosításával készült. A kapcsolóba több kontaktor elem került, és a fokozatok kiosztása is megváltozott, továbbá külön irányváltó és külön menet-fék henger került beépítésre. A menetkapcsoló hozza létre a vontatómotorok menet és fék áramköreit, és biztosítja a motorok egyenletes, fokozatos gyorsítását illetve lassítását előtét ellenállások segítségével.
A kapcsoló hegesztett házában három henger található, ebből kettő egy tengelyen. A felső, kisebb henger az irányváltó és selejtező henger. Segítségével tudja a járművezető a kívánt menetirányt kiválasztani, illetve kizárhatja az egyik, vagy a másik vontatómotort az áramkörből. Az irányváltó henger mechanikai reteszelésben áll a főhengerrel. Amíg az irányváltó nulla helyzetben áll, tehát nincs kiválasztva menetirány, addig a főhenger nem kezelhető. Amíg a főhenger nincs nulla, tehát kikapcsolt helyzetben, addig az irányváltó nem kapcsolható. Ezek következtében az irányváltó henger áramot nem kapcsol, így ívoltásra sincs szükség.
Az alsó kisebb henger a menet-fék henger. Ez hozza létre a vontatómotorok menet, illetve fék üzemi kapcsolásait. A főhenger működteti, kizárólag kikapcsolt állapotban kapcsol, tehát ívoltásra itt sincs szükség.
A nagyobb átmérőjű főhenger biztosítja a vontatómotorok gyorsítását és lassítását. A főhenger 17 db bütykös tárcsából áll, melyek görgős karok közvetítésével kontaktor elemeket működtetnek. A kapcsolási „program” a tárcsákon lévő bütykökkel van kódolva. Minden kontaktor elem saját ívfúvó tekerccsel, saját ívoltással rendelkezik. A kontaktor elemek stabilabb, megbízhatóbb kontaktust hoznak létre, így a kapcsoló kezelése egyszerűbb, és nagyobb áramok kapcsolására alkalamas. A főhenger fordítja át a menet-fék hengert, a megfelelő helyen. A menetkapcsoló 23 menet és 17 fék fokozattal rendelkezik, ezáltal lágy, rángatásoktól mentes indítást és fékezést tesz lehetővé. A kapcsoló rendszeres, üzemi villamos fékezésre alkalmas.
A menetkapcsoló típus egyedül valamennyi Bengáli kocsiban, és több 1500-as kocsiban volt üzemben.
Magyar
English