BKV.hu

Újabb pajzsbetörés: a Boros alagútépítő pajzs megérkezett a Bocskai úti metróállomásra

Megérkezett a déli alagútépítő pajzs 2008. március 7-én a 4-es metró leendő, Bocskai úti állomására, eddig több mint 2 kilométer alagutat hagyva maga mögött. Az építkezés a jelenlegi ütemtervnek megfelelően halad, a pajzsok hamarosan útnak indulhatnak a Móricz Zsigmond körtér felé.

Megépült a leghosszabb állomásszakasz

A déli alagutat fúró Boros pajzs hónapok óta közeledik a Tétényi úti állomás felől. A 4-es metró állomásai közötti leghosszabb alagútszakasz déli része elkészült. Az északi alagútszakaszt a Bochkor pajzs néhány héttel később fejezi be. Eddigi útja során a Boros pajzs összesen 8466 tübbinget épített be, és a mai napig 2116 és fél méter alagutat épített körülbelül 40.000 köbméter földet termelve ki. 

Mindkét pajzs a terveknek megfelelően haladt a föld alatt, egyre pontosabban és gyorsabban építkezve, ahogy a tapasztalatok szaporodtak. A várakozásoknak, terveknek megfelelően a budai oldal agyagos talaja kiváló feltételeket nyújtott az építkezésnek. A most elkészült alagútszakaszon nem kellett műszaki, vagy egyéb más probléma miatt előre nem tervezett okok miatt leállnia az alagútépítésnek.

A Tétényi úti állomáshoz hasonlóan itt is keresztülvontatják majd az állomásdobozon a gépezetet, ami majd a túlsó faltól a tübbing gyűrűket építve önerőből halad tovább a Móricz Zsigmond körtér állomás felé. A körtéri első pajzsbetörés május végén várható, ez az állomás a nyomvonal alapján 291 méter távolságra van a Bocskai útitól. Azután, hogy a Boros pajzs egy része elhagyta az állomásszerkezetet, tör be majd az északi alagutat építő Bochkor pajzs ide.

A Bocskai úti állomás szerkezete 90 százalékos készültségű

Az állomás a pajzsok fogadására időben felkészült. Az állomásban a résfalak és az alaplemez után a belső bélésfalak is megépültek minden olyan szakaszon, ahol az alagútépítő pajzs áthaladását nem akadályozzák. Jelenleg többek között az északi pajzs átvontatásához szükséges úgynevezett feltöltőbeton építése zajlik. Ezen kívül a Bocskai úti lift és szellőző kialakítása folyik az aluljáró kijáratának átépítésével. Az állomás milánói módszerrel épül, ez tette lehetővé, hogy bár az építkezés még tart, a felszínen a villamos és részben a közúti közlekedés biztosított legyen. Az állomásszerkezet építésének üteme a pajzsok átvonultával lassul, a teljes befejezés jövőre várható, azonban már idén elkezdődik az állomás belső beépítése.

A kész állomásról
A Bocskai úti metróállomás kialakításánál az egyik fontos szempont volt, hogy később innen lehet majd szárnyvonalat továbbépíteni Budafok irányába. A volt budai Skála környéke kereskedelmi és hivatali központ, a 4-es metró újabb lendületet fog adni a városrész fejlődésének. A földalatti aluljárójából több irányba lépcsők vezetnek a felszínre és négy állandóan üzemelő lift is épül a teljesen akadálymentes közlekedés érdekében. A teljes állomásszerkezet elkészülte 2009 közepén várható.