Törvényes volt az M3 tender – a KDB döntése a BKV-t igazolta
A Közbeszerzési Döntőbizottság elutasította a Skinest Rail AS kérelmét
A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) mai napon megjelent határozatával hivatalosan megerősítette: mindenben jogszerűen járt el a BKV az M3 járművek korszerűsítéssel egybekötött felújítására kiírt tenderben. A KDB jóváhagyta a BKV eljárást lezáró döntését, a jogorvoslati eljárást kezdeményező ajánlattevő, Skinest Rail AS kérelmének valamennyi elemét teljes terjedelmében elutasította. Az M3 metróvonal korszerűsítéssel egybekötött felújítására a BKV által lefolytatott közbeszerzési eljárása jogszerű volt, a Skinest esetében mind a 8 érvénytelenségi ok megállapítása helytálló volt, a Mertowagonmash esetében pedig az ajánlat érvényessége megerősítést nyert.
Mint ismert, az érvénytelen ajánlatot benyújtó Skinest Rail AS a BKV eljárást lezáró döntésével kapcsolatban korábban jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A vonal teljes járműparkjának megújítása nem halasztható, a stabilan fenntartható üzemének biztosítása érdekében, ennek fontosságát, közérdekűségét elismerve, a jogorvoslati eljárás során a KDB engedélyezte a nyertes pályázóval a szerződéskötést, mely alapján 2015. augusztus 7-én Bolla Tibor a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Andrejev Andrej Anatoljevics a Metrowagonmash vezérigazgatója aláírták az M3 metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújításáról és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállításáráról szóló szerződést.
A KDB a szerződés megkötését engedélyező végzését követően a közbeszerzési törvénynek megfelelően lefolytatta a Skinest AS által kezdeményezett jogorvoslati eljárást. Az eljárásban résztvevő Skinest Rail AS ajánlata nyolc pontban ütközött a kiírt feltételekkel, ezért az ajánlatát a BKV-nak érvénytelenné kellett nyilvánítania. A KDB mai napon megjelent határozatával megerősítette a BKV döntésének jogszerűségét, a KDB határozat valamennyi érvénytelenségi okot megalapozottnak találta, a Skinest Rail AS elégtelen műszaki ajánlatot nyújtott be. Sem a megajánlott áramszedők, sem az ajtóműködtetés rendszere, sem az oktató szimulátor, sem az utasok biztonságát szolgáló menekítő ajtók nem feleltek meg az előírt, illetve a jogszabályi feltételeknek, ezt meghaladóan több pontban ütközött ajánlatuk a kiírás dokumentációjában előírtakkal.
A KDB a Skinest Rail AS kérelmének megfelelően megvizsgálta a Metrowagonmash ajánlatát is, és megerősítette annak érvényességét, az elvárt feltételeknek való megfelelését. Így igazolást nyert az is, hogy korábban a KDB joggal engedélyezte a szerződés megkötését, felismerve annak közérdekűségét, és megerősítette a BKV közbeszerzési eljárásának jogszerűségét.
A hatóság döntése egyértelműen bebizonyította az eljárások jogszerűségét és a törekvések építő jellegét.
Az eljárás eredményeképp az évtizedekig elhanyagolt járműpark megújulhat, a modern kornak megfelelő korszerűsítésre a rendelkezésre álló forrásokhoz mérten, gazdaságosan kerülhet sor.
A Metrowagonmash-sal kötött szerződés alapján a járművek korszerűsítéssel egybekötött felújítása a BKV 2006-2012 között vásárolt Alstom kocsik árának kevesebb, mint 75 százalékát teszi ki. A 219,2 millió euro (310,1 forintos tervezési árfolyamon 67,97 milliárd Ft) vállalkozói díj a 222 motorkocsi korszerűsítéssel egybekötött felújításán túl tartalmazza még a kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítását is (tartalék alkatrészkészlet, speciális szerszámok, beállító és tesztelő készülékek, alagúti emeléshez szükséges speciális eszközök és szerszámok, a járművezetői oktató szimulátor, az üzemeltetés oktatása, az oktatáshoz, hatósági eljárásokhoz, karbantartáshoz, javításhoz, hibakereséshez és üzemeltetéshez szükséges dokumentációk).
A járművek korszerűsítéssel egybekötött felújításával a XXI. század technológiai szintjének megfelelő, újszerű járművek kerülnek kialakításra. A járművek megbízhatósága, lényegesen javulni fog, az utasbiztonság és komfort növelés (zaj csökkenése, az új utastéri design, korszerű burkolóanyagok és ergonomikus ülések alkalmazása, új utastájékoztató eszközök beépítése, mozgáskorlátozottak és a gyermek-kocsival közlekedők számára is kényelmes és biztonságos férőhelyek kialakítása, stb.) egyértelműen meg fognak jelenni. A kedvező üzemeltetési költségek, így a mintegy húsz százalékkal kedvezőbb elektromos energia fogyasztás fővárosi közösségi közlekedés forrás megtakarítást tesz lehetővé, ami kedvező a jegyvásárlók illetve az adófizetők számára
2015. szeptember 11.