Korszerű, kedvező futástelítettségű Mercedes Citaro csuklós buszokkal bővült a BKV járműparkja
A BKV Zrt. elkötelezett a hazai autóbuszgyártási stratégia megvalósításának támogatása mellett, és ennek eredményeképpen az elmúlt 3 évben majd 100 darab új, hazai gyártású autóbuszt állított forgalomba; számos esetben a gyártóval együttműködve, a BKV Zrt. kezdeményezésére és erőforrásainak felhasználásával valósulhatott meg innovatív járműfejlesztés. Ennek, és az egyéb új járműbeszerzéseknek köszönhetően a BKV Zrt. autóbusz-állományának átlagéletkorát és műszaki színvonalát az elmúlt években jelentős mértékben sikerült javítani. Elengedhetetlen azonban a járműpark további cseréjének folytatása, mivel a jelenlegi buszparkkal elértük teljesítményünk határait.
Tekintettel a jelenlegi beszerzési lehetőségekre, átmeneti és szükségmegoldásként vagy a meglévő járműpark sokadik felújítása, vagy belátható időn belül forgalomba állítható, a jelenlegi járműparkhoz illeszkedő használt járművek beszerzése lehet reális megoldás. Míg az első esetben egy ma már korszerűtlennek számító, nem környezetbarát és az esélyegyenlőségi szempontoknak sem megfelelő megoldást kapnánk, a lényegesen fiatalabb – ezáltal korszerűbb – használt járművek beszerzése esetén legalább az elvi lehetőség megnyílik a szolgáltatás színvonalának fenntartására, akár kismértékű fejlesztésére is addig, ameddig megfelelő mennyiségben nem realizálódik új járművek beszerzése.
A legutóbb forgalomba állított, eredendően Rijeka városának szállított autóbuszok kezdeti műszaki problémáival a BKV Zrt. tisztában volt. Pontosan ezért konzultáltunk előzetesen a járművek gyártójával, aki biztosította Társaságunkat arról, hogy a kezdeti meghibásodások szakszerű és hosszú távon is megnyugtató javítása megtörtént. Hozzátesszük, hogy információink alapján kivonásukra nem is elsősorban és kizárólag műszaki okok miatt került sor. A Mercedes Citaro típus a világ legnagyobb darabszámban értékesített városi alacsonypadlós autóbuszcsaládja. A buszcsalád különböző változataiból Budapesten is közel félezer autóbusz közlekedik napjainkban.
A sajtóban megjelent híresztelésekkel szemben, miszerint a szeptember harmadikán Budapesten forgalomba állt használt Mercedes Citaro csuklós autóbuszoktól rossz műszaki állapotuk miatt vált meg Debrecen, a következőket tartjuk szükségesnek közölni.
Az autóbuszokat eredetileg közlekedési csomópont építési munkálatai miatt - kötöttpályás járművek Debrecenben szükséges pótlására - , többletkapacitás biztosítására vásárolta meg az Intertanker Zrt. A csomópont fejlesztésének közbeszerzését az év elején érvénytelenítették, a buszok Debrecenben feleslegessé váltak. Így nyílt lehetősége a BKV Zrt.-nek, hogy nyílt közbeszerzési eljárás során az Intertanker Zrt.-től azokat megvásárolja. A járművek ára a honosítás jelentősebb elemeinek, a feladatok mintegy háromnegyedét és ennek költségeit is magában foglalta, így - a teljesség igénye nélkül - a komplett fényezés, műszaki vizsgafelkészítés és vizsgáztatás, az utastájékoztatók illesztése, az utastér budapesti arculatnak megfelelő kialakítása (kapaszkodó szinterezés, ülés kárpitozás), jegyérvényesítők felszerelése, biztonsági kamerarendszer kiépítése, zárt vezetőfülke kialakítása is része volt a szerződésnek. A beszerzés által a BKV Zrt. csuklós autóbuszparkjában a második legkorszerűbb, legfiatalabb példányok jelenhettek meg Budapest útjain, melyek futástelítettsége a hasonló korú járművekhez viszonyítva nemzetközi és hazai relációban nézve is kedvező.
Összefoglalva tehát a BKV Zrt. a használt járművek beszerzését csak átmeneti jelleggel, a korszerűtlen járművek felújításának alternatívájaként és nem az új beszerzésű járművek helyett kénytelen alkalmazni, mivel a jelenlegi buszparkkal elértük teljesítményünk határait.
BKV Zrt.