BKV.hu

Folytatja munkáit a Bamco Konzorcium és rendeződik a Fővám tér sorsa

Időközben megszületett a vasúthatósági engedély is a második szakaszra

A hét elejétől fokozatosan felveszi a munkát a BAMCO konzorcium, miután átmeneti megállapodás született a DBR Metró Projekt Igazgatóság és a kivitelező között. A Fővám téren kialakult helyzet is hamarosan rendeződik, a Hídépítő a napokban adja be kérelmét az állomás építési engedélyének módosításához. A két műszaki nehézség megoldódásával párhuzamosan időközben megszületett a 4-es metró második szakaszára vonatkozó vasúthatósági engedély.

Jogfenntartással fizeti ki a DBR Metró Projekt Igazgatóság a néhány nappal korábban a munkálatait ideiglenesen felfüggesztő BAMCO konzorcium követeléseit. Ez azt jelenti, hogy a döntnöki bizottsági határozatokban javasolt 13 millió euró (hozzávetőleg 3 milliárd forint) összeget a BAMCO konzorcium megkapja ugyan, ám a DBR választott bírósághoz fordul és amennyiben a bíróság alacsonyabb összeget ítél meg, úgy a különbség visszavonható. A felek közti megállapodás hatására a konzorcium a napokban fokozatosan felveszi a munkát, azon munkafázisok kivételével, melyekre továbbra sem rendelkezik engedéllyel (ilyen többek között a Gellért téri átkötő alagút, amivel jóváhagyás hiányában a konzorcium nem tudott haladni, így az alagútépítési munkálatok ideiglenes felfüggesztésére kényszerült). A DBR minden szakmai segítséget megad ahhoz, hogy a szükséges - többnyire hiánypótlásra visszaadott - hatósági engedélyeket a BAMCO mielőbb megkapja.

A Fővám téri peronalagutak - és ezáltal az egész állomás - megépítésének módosulásáról szóló engedélykérelmet a Hídépítő a napokban nyújtja be a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, a jóváhagyás legkésőbb decemberig megszülethet. A megváltozott kivitelezési módba beleolvadt a DBR által korábban támogatott ún. csőernyős megoldás (védőszerkezet a Duna medre alatt és a majdani alagút fölött), illetve a peronalagút húsz méterrel eltolódik a Kálvin tér felé, aminek eredményeként negyven méter helyett csak húsz méterrel fog belógni a Duna alá és a részletes vízszintes vizsgálatokkal feltárt ottani talajviszonyok közepette már jövő akár év márciusára alkalmassá válhat az állomás a pajzsok fogadására. A megoldás nem zárja ki az ún. fagyasztásos technológiát sem, ha az szükségessé válna, egyébként ez a választott segédeljárás a DBR véleménye szerint a kivitelező szerződéses kötelezettségeinek a része.

A szakemberek hónapok óta dolgoznak az ütemterv finomhangolásán, a kialakult nehézségek megoldásával, és a pajzsok - remélhetőleg néhány héten belüli - újraindulásával hamarosan lehetőség nyílik az összehangolt ütemterv bemutatására, ami már tartalmazni fogja azt is, hogy a kialakult műszaki nehézségek hatnak-e, és ha igen, hogyan az első szakasz kivitelezésének véghatáridejére, ami különösen fontos, hiszen időközben már a második szakasz vasúthatósági engedélye is megszületett.