Ezen a héten lezárult a BKV honlapján elindított szavazás a Combinók hűtésének, szellőztetésének lehetséges megoldásairól
A BKV döntéshozóinak legfőbb célja, hogy az utasok véleménye és a szakértők állásfoglalása szerinti legjobb megoldás megvalósításával a lehető legszínvonalasabb szolgáltatást nyújtsa a Combinók utasai számára, ezért megalkotja a kombinált hűtési rendszerű Combinót!
Ezen a nyáron kezdődött a Combinók hűtés tesztje, amely alapvetően három megoldási lehetőség közötti választás szakmai érveit hivatott alátámasztani. A tesztelés során a BKV úgy döntött, hogy a szakmai szempontok figyelembe vétele mellett most is megkérdezi az utasok véleményét.
A legtöbb utas a három megoldási lehetőség közül a nyitható ablakok felületének megnövelését, valamint a középső kocsiszekrény fölé beszerelt légkondicionáló berendezés működtetését tartotta a legjobb megoldásnak.
Hasonlóan alakult a független szakértők és a BKV szakembereinek véleménye is. A leghatékonyabb hűtési-szellőzési rendszernek véleményük szerint is e két megoldás bizonyult.
A BKV Zrt. törekszik arra, hogy olyan megoldást találjon, amelyik a leghatékonyabb módon hűti le még a legmelegebb napokon is a Combinók utasterét, ezért augusztus 15-én egy olyan járművet helyez forgalomba, amelyen a megtalált legjobb megoldást mutatja be az utasoknak.
A teljes járműpark átalakításával folyamatos munkavégzés mellett a BKV előreláthatóan jövő év áprilisára készül el.
A megoldás előnye, hogy a budapesti viszonyok és adottságok között is
igen jó hatásfokon működik. A mozgásban lévő járműben kellemes a
hőérzet a jó szellőzés miatt, így alacsonyabb a páratartalom is, a
légkondicionáló berendezés viszont az álló jármű belsejének
felmelegedését is hatékonyan meggátolja.
A speciális megoldás kifejlesztése nem okozott többletköltséget. A megvalósítás költsége pedig 1/3-a annak, amennyiért az eredeti szerződésben a gyártó cég vállalta volna a beszerelést, vagyis körülbelül 600-700 millió forint.
BKV felkészül rá, hogy az
ideihez hasonló hőségek a jövőben egyáltalán nem lesznek ritkák. A
golbális felmelegedés hatásaival a térségben több más közösségi
közlekedési cég is szembesül. Bécs városa 2005-ben 150 alacsonypadlós
villamost rendelt légkondicionáló nélkül, de a következő szériát már ők
is korszerű hűtési rendszerrel rendelik meg.
Az Ügyfélszolgálatra
érkezett észrevételekből az derül ki, hogy az utasok pozitívan fogadták
a BKV-nak a hűtési rendszer kialakítása érdekében tett erőfeszítéseit.
A forgalomba állás évében jelentkezett kezdeti hibákat mára teljes
mértékben kiküszöböltük a Combino villamosoknál, így mind a 40 db jármű
hibátlanul működik. A legmodernebb műszaki megoldásokkal felszerelt
acélvázas Combino Plus járművek folyamatosan magas szintű szolgáltatást
nyújtanak a Nagykörúton utazóknak. Az Ipari Csuklós villamosokhoz
képest kilenced annyi pótlásra van szükség a forgalomban, de az is
fontos szempont, hogy az új járművek környezetvédelmi elvárásoknak is a
XXI. századi követelmények szerint tesznek eleget.