
A BKV és az Alstom közös állásfoglalása a Népszabadság mai cikkével kapcsolatban
Háttér
Amint az köztudott, a budapesti 2-es metróvonalra érkező új
metrószerelvények késése miatt a BKV, a 4-es metróvonal megépítéséből
adódó késés, és a szerelvények gyártásának e miatt szükséges
átütemezése, illetve garanciális időszakuk meghosszabbítása miatt az
Alstom nyújtott be többletköltség igényt. Ezek a költségek, egy ilyen -
a 2-es és 4-es metrókocsik gyártásához mérhető - nagyságrendű projekt
során természetes módon felmerülő módosítások, határidő kiigazítások és
változtatások költségei.
A Népszabadság cikke
szerint „a BKV-nak 6-7 milliárd forinttal többet kell fizetnie a 2-es
és 4-es metróra szánt 37 metrókocsiért”
Sem a BKV, sem
pedig az Alstom nem erősíti meg a Népszabadság cikkének azon állítását,
hogy a 2-es és a 4-es metróvonal új szerelvényei 6-7 milliárd forinttal
többe kerülnek. A közlekedési vállalat és az új, modern szerelvények
gyártója között az egyeztetések konstruktív és korrekt módon folynak. A
két cég szakemberei folyamatosan, konstruktívan és szorosan
együttműködnek az anyagi természetű kérdések egyeztetésében csakúgy,
mint ahogy azt a szerelvények végleges típusengedélyének megszerzése és
a szerelvények forgalomba állítása során teszik. Mindkét fél érdeke az,
hogy a tárgyalások ne a sajtón keresztül, hanem a tárgyalóasztalnál
folytatódjanak. A többletigények összege mindkét oldalon folyamatosan
változik, az adófizetők érdeke pedig egyáltalán nem az, hogy a vita a
nagy nyilvánosság előtt találgatásokkal terelődjön kedvezőtlen irányba.
Amint azt a BKV és az Alstom szakemberei e téma kapcsán már többször
jelezték, a szakértői egyeztetések lezárultát követően a két vállalat
ismerteti majd az egyeztetések végleges és várhatóan mindkét fél
érdekeit szem előtt tartó eredményét.
A Népszabadság cikke szerint „augusztus végén a Tűzoltók találtak hiányosságokat az új metrókocsiknál”
A BKV és az Alstom korábbi közleményében foglaltak szerint az új
szerelvények tűzoltó próbája a megfelelő eredményeket hozta. A próba
során a tűzoltók sikeresen elvégezték a szerelvények szét és
összekapcsolási próbáját, a peron mellőli menekítési próbát és
megvizsgálták azt, hogy a régi kocsiknál használt eszközeik
alkalmasak-e az új kocsik emeléséhez. Mivel az új metrószerelvények
emelési pontjai nem azonosak a régi kocsik emelési pontjaival, a
tűzoltók egy olyan, a sínekre helyezhető áthidaló gerenda legyártását
kérték a BKV-tól és az Alstom-tól, amelyre meglévő emelőjük
ráhelyezhető. Ez tehát nem hiányosságot, hanem a két metrókocsi közötti
műszaki különbséget takar, a tesztek célja pedig pontosan az volt, hogy
az új metrószerelvények minden körülmények között az utasok biztonságát
szolgálják.
A Népszabadság cikke szerint „az Alstom módosítani akarja a 4-es metró szerelvényeinek szállítási ütemtervét”
Amint azt a BKV és Alstom a témában több alkalommal kiadott
állásfoglalásában ismertette, a 4-es vonalra érkező szerelvények
szállítási ütemtervének módosítása nem szándék, hanem a vonal
építésének késéséből adódó műszaki – gazdasági optimalizáció kérdése.
A Népszabadság Online
állítása szerint „a 4-es metrószerelvények próbapályájának megépítése
akár 2,5 milliárd forintos többletköltséget jelenthet a BKV a számára”
A BKV nem erősíti meg a NOL cikkének azon állítását, hogy a 4-es
metrószerelvények próbapályájának megépítése akár 2,5 milliárd forintos
többletköltséget jelenthet a BKV a számára. Ebben az ügyben végleges
döntés még nem született, de a szakemberek már körvonalaztak egy olyan
megoldást, amely nem jár majd számottevő költséggel a vállalat számára.
További információ kérhető:
Tőrincsi Tímea / Piskóti Attila Premier Kommunikációs Iroda Tel.: 483-1860, 30-490-4444 E-mail: sajto@premiercom.hu |
BKV Sajtóiroda BKV Zrt. Tel: 461-6500, 20-459-9045 E-mail: sajto@bkv.hu |
Pető Szabolcs DBR Metró Projekt Igazgatóság Tel: 20-459-9403 E-mail: petosz@metro4.hu |
Megjegyzés a szerkesztőnek:
Az Alstom Transport és a BKV 2006. május 30-án írta alá az M2 és az
újonnan épülő M4 metróvonalak új szerelvényeinek tervezésére,
gyártására és szállítására vonatkozó szerződést. Az M2 vonalra az
Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a
most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló
teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint
értékben.
Az Alstom Transport által az M2 vonalra gyártott budapesti metró belső tere kényelmes. A 100 méter hosszú szerelvény összesen 1023 utast tud szállítani, akik közül 209 kényelmes üléseken foglalhat helyet, az állók pedig az ajtótérben elhelyezett különleges formájú, három osztatú kapaszkodó-rudaknál állhatnak. Minden egyes kocsi mindkét oldalán 4 ajtó van, amelyek az eddigieknél szélesebbek – 1,3 méter – annak érdekében, hogy az utasok gyorsabban ki- és beszállhassanak az állomásokon. A szerelvény – amelynek maximális sebessége 70 km / óra – egyterű, így az utasok végigsétálhatnak benne az elejétől a végéig. Az új METROPOLIS szerelvény modern világítási rendszere, az alkalmazott világos színek és a felhasznált anyagok pirosas, meleg tónusai nemcsak kellemes és pihentető atmoszférát teremtenek, de egyben tágas és kellemes környezetet is biztosítanak az utazáshoz. Az utasok kényelmét a beépített légkondicionálás és a legmodernebb utastájékoztató rendszer szolgálja.