BKV.hu

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni autóbusz-hálózat átszervezésének javaslatát

2016-03-03 07:40:00

Az M4-es metró 2014. tavaszi átadása jelentősen átalakította Dél-Buda közlekedési szokásait. A BKK az azóta eltelt idő tapasztalatai alapján társadalmi egyeztetésre bocsátja autóbusz-hálózati fejlesztésének koncepcióját, amelynek célja, hogy a XI. kerületi buszjáratok fejlesztésével könnyebben elérhető legyen az M4-es metró, a Rákóczi úton és az M4-es metró felett közlekedő autóbuszok hatékonyabb szolgáltatást nyújtsanak, továbbá, hogy javuljon a XXII. kerület lakóterületeinek metrókapcsolata is. A BKK tavaly ősszel a 7-es és a 33-as járatcsalád átalakításával kapcsolatban kérte ki az utasok véleményét; most ezt a javaslatot bővítette ki, fejlesztette tovább, reflektálva a nagyszámú, és korántsem egységes elképzelésekre. A javaslat március 2-ától egy interaktív, térképes felületen ismerhető meg részletesen a http://www.bkk.hu/te/m4-felszin/ oldalon; ezen az oldalon várják az utasok véleményét, észrevételeit is a tervezett változásokkal kapcsolatban, egészen 2016. március 16-ig.

 

A BKK 2015 őszén társadalmi egyeztetést kezdeményezett a 7-es és a 33-as buszcsalád járatainak átalakításával kapcsolatban; a számos észrevételre való tekintettel – amelyek között különböző szempontok jelentek meg az érintett buszjáratok közlekedési rendjének kialakításáról – további vizsgálatokat, felméréseket végzett, és kibővítette buszhálózat-fejlesztési tervét, amely március 2-ától részletesen, interaktív térképes felületen ismerhető meg a http://www.bkk.hu/te/m4-felszin/ oldalon. A tervezett változások 2016. március 16-ig véleményezhetők.

A 2014 tavaszán átadott M4-es metró jelentősen átalakította a dél-budai közlekedési szokásokat. A metrójárat elindításával összefüggően nagyszabású hálózatfejlesztés történt, amelynek eredményeként a XI. kerület déli része és Budafok-Tétény felől új, az M4-es metró elérését segítő járatok indultak. Az új metró megközelítésére szolgáló felszíni járatok mellett ideiglenesen részben megmaradtak azok a buszvonalak is, amelyek a metróval lényegében párhuzamos útvonalon haladnak. Azonban a BKK utasforgalmi felmérései szerint ez utóbbi járatok veszítettek népszerűségükből, hiszen a metróval – élvezve a kötöttpályás közlekedés előnyeit – gyorsabban, kényelmesebben, az esetleges közúti forgalmi dugókat elkerülve lehet utazni. Az új javaslat célja, hogy a metróval párhuzamos buszjáratok helyett még jobb felszíni kapcsolatot nyújtson az M4-es metróhoz.

A javaslat érinti a Buda különböző területeiről a Rákóczi út térségébe beérkező, illetve Zugló és Újpalota felé továbbközlekedő buszjáratokat. A BKK ezeket a buszvonalakat úgy tervezi átalakítani, hogy a Rákóczi úti buszkínálatot átcsoportosítja, ezáltal a térségben hatékonyabb tömegközlekedési szolgáltatást nyújt. Az átcsoportosítás eredményeképpen a belváros és Újpalota közötti kiszolgálás nem változik, azonban a Buda felé továbbközlekedő autóbuszok jellemzően nem az M4-es metró felett közlekednek tovább.

Az M4-es metróvonal megközelíthetőségének javítása érdekében kedvezőbbé válik többek között Gazdagrét, Kelenvölgy és Farkasrét metrókapcsolata. A kerület átjárhatóságának fejlesztése céljából a  Kelenvölgyet érintő járatok struktúrájának átalakításával módosul néhány, a térségben közlekedő járat forgalma is.

Javul az M4-es metró közösségi közlekedési kapcsolata Budafok-Felsőváros, illetve Budatétény lakóterületei felől is. A Rózsakert utcai lakótelep felől a Balatoni úton át Kelenföld vasútállomásig a gyorsjárati kínálat jelentősen bővül, egyúttal egyszerűsödik Budafok-Felsőváros autóbusz-hálózata.

A javaslat részletesebben a http://www.bkk.hu/te/m4-felszin/ oldalon ismerhető meg.

 

Budapest, 2016. március 2.

 

Budapesti Közlekedési Központ