BKV.hu

A BKK és BKV hivatalos állásfoglalása egy idős, utazási jogosultságát igazolni nem tudó utas ügyében

2013-09-13 17:31:46

A számos honlapon is megjelent rövid utastörténettel kapcsolatban, amely szerint a 198-as autóbusz vezetője meg nem engedhető hangnemben „zavart le” egy idős bácsit az autóbuszról, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. az alábbi hivatalos tájékoztatást adja.

Az ügyfeleink által a BKK Ügyfélszolgálatához eljuttatott és több internetes felületen is leírt viselkedést mind a Budapesti Közlekedési Központ mind pedig a BKV elfogadhatatlannak tartja, attól  elhatárolódik. Járművezetőinket az udvarias szolgáltatói magatartásra oktatjuk, és el is várjuk ennek betartását, a nem megfelelően viselkedő dolgozóinkkal szemben minden esetben a legsúlyosabb szankciót alkalmazzuk.
Az eset leírása alapján azonosítani tudtuk az érintett járművezetőnket, és a bejelentést követően az eset azonnali kivizsgálását indítottuk el. A járművezető meghallgatásáról jegyzőkönyv készült, elmondása szerint az eset valóban megtörtént, azonban utasunk és közte a beszélgetés mindvégig korrekt, udvarias, nyugodt hangnemű volt. Miután meggyőződött róla, hogy utasunk nem rendelkezik semmilyen utazásra jogosító okmánnyal, felajánlotta a helyszínen váltott vonaljegy vásárlásának lehetőségét. Az autóbusz elhagyására azonban nem adott utasítást, az idős utasunk saját elhatározásából döntött úgy, hogy leszáll a járműről, és nem utazik tovább.

Az internetes felületeken megjelent olyan hozzászólás, amelyben az egyik fórumon hozzászóló szemtanúként aposztrofálta magát. A BKV felvette vele a kapcsolatot, aki megerősítette számunkra, hogy a járművezető valóban nem viselkedett udvariatlanul, az internetes felületeken az esetről hírt adó állampolgár eltúlozta annak tartalmát, így az nem helytálló.

Tényadatok

A 198-as autóbusz vonalán 2013. június 29-étől kezdődően első ajtós felszállási rend van érvényben. Munkatársunk az erre vonatkozó szabályoknak megfelelően járt el munkája során.

Fontos megjegyezni, hogy a 65 évnél idősebbek utazási kedvezménye igénybe vételéhez minden esetben szükséges a személyi azonosításra alkalmas igazolvány bemutatása.

Az eset kapcsán megvizsgáltuk a jármű hangos utastájékoztató rendszerét is: megállapítottuk, hogy az automatikusan bemondásra kerülő hangok és a járművezető mikrofonon keresztüli élő tájékoztatásának hangereje jelentős eltérést mutat. Emiatt a gépkocsivezető hangja jóval hangosabb, erőteljesebb, mint más járatokon, ennél fogva az eset során a normál hangerővel elhangzó tájékoztatás is könnyen kiabálásnak volt vélhető.

A Budapesti Közlekedési Központ megvizsgálta a szóban forgó megállóhely - Rákoshegy vasútállomás - környezetében a jegyvásárlási lehetőségeket is. Ennek során megállapítottuk, hogy a megállótól kevesebb, mint ötven méterre lévő Lottózóban annak nyitva tartási idejében lehet vonaljegyet vásárolni, tehát a környéken biztosított a helyszínen váltottnál olcsóbb, elővételi jegyvásárlási lehetőség.

A járművezető sajnálja a történteket, és ezúton is jelezni kívánja: nem állt szándékában megbántani senkit, az udvariatlan viselkedés távol áll tőle. Az esetet követő negatív társadalmi véleménynyilvánítás megviselte, szabadságának lejárta után magatartásfejlesztő tréningen vesz részt.

A szolgáltatásainkat igénybe vevő ügyfeleink jogosan várják el munkatársainktól az udvarias viselkedést. A BKK és BKV is sajnálatát fejezi ki a történtek miatt, egyúttal arra kéri utasait, a félreértések elkerülése végett mindig tartsák maguknál utazásra jogosító okmányaikat.


BKV Zrt.
Budapesti Közlekedési Központ