
110 éve indult meg a villamos-forgalom Kőbányán a Liget tér és a Kápolna tér között
A "boldog békeidők" éveiben a
rohamosan fejlődő Budapest volt Európa legfiatalabb nagyvárosa. 1900-ra
(az 1873-ban egyesült) Budapest lakossága megháromszorozódott,
épületeinek száma a duplájára nőtt.
1866 augusztusában indult el az első pesti, két évvel később az első
budai lóvasút. A vonalakat fenntartó Pesti Közúti Vaspálya Társaság
(PKVT), és a Budai Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1878-ban egyesült,
és ez utóbbi a századforduló egyik meghatározó fővárosi villamosvasúti
társasága lett.
A BKVT a millennium évében nyitotta meg első villamos vonalát, és alig
négy évvel később már mintegy 125 km-es hálózatot tartott fenn. A
társaság barna villamosai Budapest egyik jelképévé váltak.
A Nyugati pu. - Újpest, Lánchíd - Óbuda, Lipót krt. - Zugliget,
Fővámház - Nyugati pu. közötti vonalak létesítése után 1897. június
12-én - éppen 110 éve - indult meg a villamos-forgalom Kőbányán a Liget
tér és a Kápolna tér között.
Ezt követően a társaság még ugyanebben az évben közel tucatnyi új
vonalat adott át a forgalomnak. A fejlődő, iparosodó Kőbánya
lakosságának számára a vonal rendkívül lényeges volt, hiszen Kőbányán
1869-ben alig 4 ezren, 1910-ben már több mint 50 ezren éltek.

A BKV Zrt. szentendrei gyűjteményében látható, korhűen felújított BKVT 418-as psz.-ú villamos