BKV.hu

CAF vontatómotor

1 Forgórész 2 Állórész
3 Bekötés 4 Tengelykapcsoló

 

A CAF típusú villamos motorkocsik vontatómotorja. A jármű forgóvázaira függesztve, a kerekeken kívül kapott helyet. Két-két vontatómotor talpával összeforgatva van összeépítve a két hajtóművel egy hajtásegységgé. Egy hajtott forgóvázon két hajtásegység található. A motor a kereket a kúpfogaskerekes hajtómű és rövid, speciális kialakítású kardántengely segítségével hajtja. Minden hajtott kereket egy vontatómotor hajt.

A motor három fázisú aszinkron motor. Vasúti felhasználásra igen kedvező tulajdonságú motor, fordulatszáma tág határok között változtatható, nyomatéka szinte állandó, felépítése nagyon egyszerű, meghibásodása szinte nem fordul elő. Hátránya azonban a bonyolult vezérlése, melyet csak napjainkban, a nagy teljesítményű félvezetőkkel és számítógépes vezérléssel lehet megbízhatóan megvalósítani. A motor állórészében helyezkedik el a három tekercs, melyet a három fázisról kell táplálni. A forgórész „tekercselése” mindössze néhány, nagy keresztmetszetű pálcából áll, melyek egymással össze vannak kötve elektromosan. Ezért szokás a motor rövidrezárt forgórészűnek is nevezni. Az állórészben a három fázis forgó mágneses mezőt hoz létre, melyet az állórész kis csúszással ugyan, de követ. A mágneses mező hatására a forgórészben nagy áram folyik, ezért nagy mágneses mező jön létre a forgórész körül, melyre az állórész mágneses mezeje erővel hat, így forgásba hozza a forgórészt.

A motor fordulatszáma döntően a három fázis frekvenciájától függ, kis mértékben a terheléstől. A fordulatszám tehát a váltakozó áram frekvenciájával igen könnyen és pontosan szabályozható. A változó frekvenciájú váltakozó áram előállítására számítógéppel vezérelt, teljesítmény félvezetőkből felépülő inverter szükséges.

 

https://sze-gyor.videotorium.hu/hu/recordings/20883/a-szlip