BKV.hu

Korszerűbb, kényelmesebb villamosok állnak szolgálatba a fővárosban

2012-09-04 14:31:11
Forgalomba áll a 2011-ben Budapest Főváros Önkormányzata által biztosított beruházási forrásokból a BKV által beszerzett újabb 10 darab hannoveri villamos Budapesten. A németországi Hannoverből beszerzett, használt német TW6100-as sorozatú villamosok forgalomba állításával újabb régi, korszerűtlen és az utasok számára sem kifejezetten komfortos, fűtés nélküli villamoskocsikat vonhat ki a forgalomból a BKK és a BKV az ősszel.

A Budapest Főváros Önkormányzata finanszírozásából Hannoverből vásárolt, használt TW6000-es és TW6100-as sorozatú villamosok forgalomba állításával a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV a dél-pesti térségben teljes egészében kivonhatja a forgalomból a korszerűtlen és az utazóközönség számára sem komfortos, fűtés nélküli Ganz csuklós villamosokat. A BKK és a BKV a használt német villamosok forgalomba helyezésével szeptembertől folyamatosan mérsékli az 50-es villamos vonalán a Ganz és a hannoveri villamosok vegyes üzemét. Az októberig megvalósuló típuscserének köszönhetően valamennyi, a Határ út térségében közlekedő villamosvonalon (azaz a 42-es, 50-es és 52-es vonalon) kizárólag a komfortos, fűthető utastérrel, korszerű utastájékoztató rendszerrel felszerelt villamosokkal utazhatnak utasaink és tervezzük a hannoveri villamosok üzemének részleges kiterjesztését a 24-es villamosvonalra is.

A típuscsere előnyeit különösen a hideg napokon érezhetik majd utasaink, hiszen amellett, hogy utasterük fűtött, ezeknek a villamosoknak a megállóhelyi várakozás közben visszazáródik az ajtaja, ha azt éppen nem használja senki, így a hideg sem szökhet be az utastérbe.

Emellett pedig a járművek üzemeltetése is gazdaságosabb. A villamosok gyorsítása veszteségmentes, a fékezéskor pedig energiát tudnak visszatáplálni az áramellátó hálózatba, így összességében jóval kisebb energiaigénnyel bírnak, mint a korszerűtlen villamosberendezésekkel felszerelt járműtípusok. Emellett a hannoveri villamosoknál a járműtípus robosztus konstrukciójának köszönhetően ritkábban fordulnak elő meghibásodások, mint a többi jármű esetében.

A hannoveri ÜSTRA a 2000-es világkiállítás után feleslegessé vált TW6000-es sorozatú villamosait eladásra kínálta fel. A kocsik kisebb részét Hága vásárolta meg, míg a kontingens többi járműve Budapestre kerülhetett. A DÜWAG által épített, az eladáskor 25 év körüli életkorú villamosok megvásárlására a Fővárosi Közgyűlés 2001 februárjában szavazott meg hét milliárd forintot. Ez az összeg 68 kocsi megvásárlásához volt elegendő. Végül azonban összesen 76 villamost sikerült megvásárolni és forgalomba állítani. Az 1500-1575 közötti pályaszám-mezőbe sorolt kocsik a budapesti igényeknek megfelelő átalakítás után a 2001. október 3-án megindított 3-as villamoson debütáltak.

Az elmúlt évek során a TW6000-esek állományát folyamatosan gyarapította a BKV, 2010-2011 során további tizenhat jármű érkezett Budapestre, ezek korábban Hágában közlekedtek, illetőleg az ÜSTRA telephelyén várták sorsukat. A VJSZ Kft. által történt felújítás után 2011-ben álltak forgalomba az 1576-1591 közötti pályaszámokkal.
A most forgalomba álló, TW6100-as sorozatú kocsikat a hannoveri ÜSTRA az 1970-es évektől a folyamatosan bővített városi vasúti hálózatára vásárolta. A TW6000-esek alapjain nyugvó, de azokhoz képest némileg korszerűbb villamosberendezéssel gyártott TW6100-asokat a ma már az Alstom-csoporthoz tartozó, salzgitteri székhelyű Linke-Hoffmann-Busch építette. Ez a változat némileg megváltozott, korszerűbb villamosberendezést kapott, mint elődei. Az utastér is némileg eltérő: a leglátványosabb változás a kapaszkodók eltérő színe és némileg eltérő elrendezése.

Miután ezek a kocsik is feleslegessé váltak, lehetősége nyílt Budapestnek, hogy tíz TW6100-ast vásároljon. A járművek a honosításhoz szükséges, a TW6000-esek esetében is elvégzett átalakításokat - például a nagyobb felületen nyitható ablakok beépítését és a budapesti utastájékoztató rendszer telepítését - ugyancsak a VJSZ Kft. végezte el a BKK és a BKV megbízásából.

A honosított villamosok az eltérő műszaki adottságok miatt az 1600-zal kezdődő pályaszámcsoportba kerültek besorolásra. Az első kocsi júliusban esett át a hatósági vizsgákon, de apróbb műszaki problémák miatt csak később állhattak forgalomba. Jelenleg már négy kocsi áll a BKV rendelkezésére, a többi kocsi pedig folyamatosan áll forgalomba, kiváltva a Ganz csuklós villamosokat. Az új járművek a Száva kocsiszín által kiszolgált 3-as, 42-es, 50-es, 51-es, 51A és 52-es villamosvonalakon közlekednek korábban beszerzett társaikkal együtt.
A TW6000-es és TW6100-as villamosok főbb adatai:
  • Teljes hossz ütközők között: 28280 mm
  • Szélesség: 2400 mm
  • Tömeg: 38,8 t
  • Konstrukciós sebesség: 80 km/h
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 50 km/h
  • Legnagyobb gyorsulás: 1,0 m/s2
  • Legnagyobb lassulás: 3,0 m/s2
  • A motorok órás teljesítménye összesen: 434 kW
  • Ülőhelyek száma: 46
  • Állóhelyek száma 4 fő/m2-rel számolva: 104

Budapesti Közlekedési Központ