BKV.hu

Évfordulók

2024

január 1.

75 éve, 1949-ben adták át az akkor még Fürst Sándor nevet viselő Kelenföld autóbuszgarázst, amelynek szerelőcsarnoka építésekor a világ legnagyobb feszített héjszerkezetű csarnoka volt.

március 28.

10 éve, 2014-ben adták át a Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között a 10 megállóval, 7,26 kilométer vonalhosszal elkészült M4 metróvonalat.

június 24.

150 éve, 1874-ben nyitották meg a Városmajor és a Sváb-hegy között a fogaskerekű vasutat, Európa harmadik hasonló jellegű hegyi vasútját.

szeptember 19.

125 éve, 1899-ben a Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút Rt. (BBVV) átadta a Gellért tértől Budafokig vezető vasútvonalát. A később Nagytétényig, majd Törökbálintig kiépített Budafoki HÉV-vonal végül a főváros villamoshálózatába integrálódott.

október 1.

75 éve, 1949-ben szűnt meg a legendás Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság, a BSzKRt., ezt követően a közlekedés üzemágainak megfelelően önálló vállalatokat hoztak létre, amelyek a BKV megalakulásáig egymástól függetlenül működtek.

október 24.

 100 éve, 1924-ben indult el az első autóbusz Buda és Pest között. A Krisztina tértől a Vilmos császár (ma Bajcsy-Zsilinyszky) útig közlekedő autóbuszok a Lánchídon és a Váralagúton haladtak át.

október 31.

 100 éve, 1924-ben szűnt meg Budapesten a villamosok 1887-es indulásától jellemző alsóvezetékes rendszer.

december 21.

 75 éve, 1949-ben az Erzsébet királyné útja és a Kossuth tér közötti 70-es viszonylaton a szovjet MTB-82 trolikkal indult újra a II. világháború után a trolibuszközlekedés.

  

Kocsiszínek, garázsok:

75 éves (1949): Kelenföld autóbuszgarázs

 

Néhány különleges, illetve ikonikus járműtípus indulása Budapesten:

10 éve (2014-): Van Hool A330 CNG sűrített földgáz üzemű autóbusz
10 éve (2014-): PKD (partially knocked down kit) konstrukcióban készült Ikarus V127 
25 éve (1999-): Ikarus 412 autóbuszok
75 éve (1949-67):  MTB-82 trolibuszok