Változások az éjszakai tömegközlekedésben (sajtóanyag)

A BKV Zrt. 2005. szeptember 1-jén az elmúlt évek egyik kiemelkedő és egyben igen sikeres szolgáltatásfejlesztését hajtotta végre az új éjszakai hálózat bevezetésével. Az új hálózati és menetrendi rendszer a főváros teljes területét érintette, komoly megújulást hozott a hálózaton.

  • A hálózat jelentős mértékű bővítésének köszönhetően nőtt a területi lefedettség, az igényeknek megfelelően számos sűrűn lakott, ill. kertvárosi lakóterületen jelent meg új éjszakai járat, a korábbi 19 helyett összesen 30 vonalból álló hálózatot létrehozva. A hálózathossz és az érintett megállóhelyek száma a duplájára emelkedett (444 km-es éjszakai hálózaton összesen 1585 db megállót érintenek a járatok.)

  • Az átmérős (városhatár - belváros - városhatár) jellegű vonalak bevezetése megoldotta az átszállások, csatlakozások körüli korábbi problémákat és hiányosságokat, ezáltal csökkent az eljutási idő.

  • Az új menetrendi struktúra (15-30-60-120 perces ütemes járatkövetés) és a városi léptékű összehangolási, csatlakozási rendszer együttesen biztosítja a gyors, kényelmes, megbízható eljutási lehetőségeket.

A bővítéssel növekedett az utasforgalom: a korábbinál sűrűbb követési idővel ellátott belvárosi útvonalakon a járatok továbbra is jó kihasználtsággal közlekednek, ugyanakkor érdemi utasforgalom jelent meg a korábban ellátatlan területeken is. A naponta felszálló utasok száma hétköznapokon a korábbi 22-24 ezerről 40 ezerre növekedett, szombati napon pedig a korábbi mintegy 30-32 ezer helyett 56 ezer felszálló utast regisztráltak az éjszakai hálózaton.

Az átmérős fővonalakból álló hálózatszerkezet és a Magyarországon ilyen kiterjedésben először bevezetett, 30 vonalból álló csatlakozási rendszer összességében sikeresen, megbízhatóan működik.

A bevezetés óta eltelt egy év kedvező tapasztalatai, műszeres forgalomfelvételi eredményei, valamint az utasok részéről érkezett észrevételek, módosító javaslatok és igények alapján a BKV Zrt. úgy döntött, hogy az éjszakai hálózatot további elemekkel fejleszti, bővíti.

A Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési Bizottsága augusztus 28-ai és szeptember 4-ei ülésén az éjszakai hálózati rendszer továbbfejlesztésének három ütemben történő bevezetéséről döntött.

  • 2006. november 3-ától:
    területi lefedettség bővítése új járatok indításával (930, 937, 963, 996, 999), meglévő járatok útvonalának hosszabbításával (931, 950, 966, 979), új megállóhelyek létesítésével (943, 979);
    időbeli eljutás javítása járatsűrítéssel (Istenhegy-Mártonhegy, valamint Rózsadomb térségében 120 helyett 60 perces közlekedés biztosítása).

  • 2006. december 1-jétől:
    járatsűrítések a 906-os és 907-es vonalakon;
    férőhelybővítés csuklós járművek közlekedtetésével a 909-es és 979-es vonalakon.

  • 2007. január 12-étől:
    csatlakozások további fejlesztése, nappali és éjszakai járatok üzemidejének igazítása.

Ez év november 3-ától, péntek éjszakától az alábbi útvonal-módosításokra és megállóhelyi korrekciókra kerül sor:

  • A 901-es vonalon a 960-assal közösen haladó járat 1.00 és 3.00 óra között nem érinti az Óbudai autóbuszgarázst, így Közvágóhídtól továbbiakban csak a Vörösvári útig közlekedik. Menetrendi csatlakozással is itt biztosított a 901-esről a 960-as autóbuszokra az átszállás.

  • A 907-es éjszakai autóbusz Bosnyák téri megállóhelye - a 979-es járattal való jobb csatlakozás érdekében - áthelyezésre kerül a másik éjszakai busz által használt helyre (gyors 7-es, gyors 173-as megállójába).

  • A 911-es éjszakai járat megszűnik, utoljára november 2-áról 3-ára virradó éjjel jár. A járat szerepét a rózsadombi szakaszon a meghosszabbított 931-es, valamint a pesti belvárosi és a rákoskeresztúri szakaszán a sűrűbben közlekedő 921-es éjszakai járat veszi át.

  • A 921-es autóbuszok szintén november 3-ától sűrűbben, 120 helyett 60 percenként közlekednek és útvonaluk is módosul: Moszkva tér és Döbrentei tér között mindkét irányban érintik a Batthyány teret (felváltva ezen a szakaszon a 956-os járatot).

  • A 923-as vonalán két megállóhely neve megváltozik.

  • Új járat indul 930-as jelzéssel Újpest-Központ és Megyer, Szondi utca között. Az új éjszakai járat nagyrészt a napközben közlekedő 30-as autóbusz útvonalán halad. Az éjszakai autóbuszok Újpestről 0.33 és 3.33 között-, Megyerről 0.43 és 3.43 között óránként indulnak.

  • Meghosszabbodik a 931-es járat útvonala, Árpádföldről (Dezsőfia utcától) továbbra is a Deák tér érintésével tovább közlekedik Rózsadombra (Csatárka úthoz). A járat rózsadombi szakaszán az egyidejűleg megszűnő 911-es járat szerepét veszi át, így a Bajcsy-Zsilinszky út - Teréz körút - Nyugati tér - Margit híd - Rómer F. u. - Vérhalom tér - Pusztaszeri út - Zöldmáli lejtő érintésével közlekedik. Az éjszakai autóbuszok Rózsadombról 0.04 és 4.04 között-, Árpádföldről 0.55 és 3.55 között óránként indulnak. (A járat az Astoria csomópont forgalomtechnikai módosításáig ideiglenesen a Dohány utca - Síp utca szakaszt veszi igénybe.) A Rózsadombról induló 931-es autóbuszok végállomási pontja továbbra is a Deák Ferenc tér, majd a menetrendi várakozást követően indulnak tovább Árpádföld felé.

  • 937-es jelzéssel új járat indul Közvágóhíd és a Vörösvári út között. A járat különlegessége a hozzákapcsolódó taxi rendszerű kísérleti többletszolgáltatás.
    A Közvágóhídtól induló járat egyúttal a 901-es autóbusz 0.51 órai Vörösvári útig közlekedő menetét is teljesíti, ezért tábláján a 901-937 jelzés szerepel. A kísérlet szerint az autóbusz csak abban az esetben teszi meg az Erdőalja út - Máramarosi úti vonalszakaszt, ha a járművön a Vörösvári úttól továbbutazó utas van, vagy a vonalról utazási szándékot jeleztek. Az Erdőalja út - Máramarosi úti szakaszról az utazási szándékot 23.00 és 1.20 között - hasonlóan a taxi-közlekedéshez -telefonon lehet jelezni a 06-1-317-8080-as telefonszámon. A 937-es autóbusz taxi jellegű rendelésének módja a megállóhelyi tájékoztatókon is olvasható.

  • A 943-as éjszakai járat november 3-ától Pomázon újabb helyen is megáll, így a HÉV-állomáson kívül Pomáz, Dózsa György utca megállóhelyen is igénybe vehető.

  • A 950-es autóbuszok útvonala meghosszabbodik: Pestszentimre, központtól a Széchenyi téren túl, továbbiakban óránként Rákospalota, Székely Elek útig közlekedik. Egyes menetek változatlanul a Kossuth utca térségében fordulnak vissza, de a korábbitól eltérő útvonalon (Epres sor - Régi Fóti út), azaz a rákospalotai szakaszon fordított irányban és új megállót is érintenek az Epres soron.

  • A 956-os éjszakai járat útvonala szintén változik: Moszkva tér és a Döbrentei tér között továbbiakban a Krisztina körút - Attila úton közlekedik (felváltva ezen a szakaszon a 921-es járatot), és nem érinti a Batthyány teret.

  • A 960-as autóbuszok Bécsi úti (Farkastorki út utáni) megállóhelye - a 901-es járattal való jobb csatlakozás érdekében - áthelyezésre kerül a Vörösvári útra, a másik éjszakai busz által használt megállóhelyre.

  • Új járat indul 963-as jelzéssel Hűvösvölgy és Adyliget között. Az új éjszakai járat nagyrészt a napközben közlekedő 63-as útvonalán halad. Az éjszakai autóbuszok Hűvösvölgyből 0.00; 1.00; 2.30 és 3.30 órakor-, Adyligetről 0.25; 2.15; 3.15 és 4.05 órakor indulnak.

  • A 966-os autóbuszok útvonala változik: Soroksáron hosszabb útvonalon, a Haraszti úton a Millenniumtelepig jár, a vonal belső szakaszán útvonala rövidül. A Deák Ferenc térről 0.35 órakor induló első menetet kivéve Soroksár, Millenniumtelep és Pesterzsébet, Baross utca között közlekedik. A vonal belső szakaszának rövidítése révén a járatnak az eddigi kettő helyett három indulása van Soroksárra.

  • A 979-es éjszakai járat útvonala meghosszabbodik: óránként Csepel, Csillagtelep felől a Bosnyák téren túl, Újpalota, Nyírpalota útig jár. A 979-es és 979A jelű autóbuszok Csepelen, a Szabadkikötő úton új megállóhelyeken is igénybe vehetők.
    996-os és 996A jelzéssel új járatok közlekednek, Cinkotai autóbuszgarázs és Újpest-Központ között. Az útvonal érinti Újpesten az Árpád utat, Rákospalotán a Hubay teret, a Rákos utat, a Széchenyi utat, a Bánkút utcát és áthalad Újpalotán. A két járat útvonala a XVI. kerületben tér el egymástól . A 996-os autóbusz a János utcát, a Rákosi utat, a Rózsa utcát, a Pálya utcát érintve közlekedik, míg a 996A a György utcán keresztül jár. A vonalak Mátyás király utcai, Centenáriumi lakótelepi és Bökényföldi úti szakaszai közösek.
    A 996-os autóbuszok a Cinkotai autóbuszgarázstól 23.30 és 0.30 között-, Újpest-Központtól 3.05 és 4.05 között óránként indulnak. Hasonlóan óránként járnak a 996A jelzésű autóbuszok is: Cinkotáról 0.06 és 4.06 között, míg Újpestről 0.35 és 3.35 között indulnak.

  • Új éjszakai járat indul 999-es jelzéssel Kispest, Határ út és a Dél-pesti autóbuszgarázs között, a Wekerle-telepet, Nádasdy utcát és Nagykőrösi utat érintve. Az autóbuszok Kispestről 0.27-kor és 1.27-kor, Dél-pestről 2.45-kor és 3.45-kor indulnak.