A BKV és az Alstom közös állásfoglalása a Népszabadság mai cikkével kapcsolatban

2009. szeptember 9-i számában a Népszabadság és a Népszabadság Online „Milliárdos metrókocsivita” címmel jelentetett meg cikket. Mivel a cikk több téves adatot tartalmaz, illetve olyan állítást fogalmaz meg, amely kedvezőtlen színben tünteti fel a BKV-t, illetve az új budapesti metrószerelvények gyártóját, a két vállalat ezúton reagál a cikk egyes állításaira.

Háttér
Amint az köztudott, a budapesti 2-es metróvonalra érkező új metrószerelvények késése miatt a BKV, a 4-es metróvonal megépítéséből adódó késés, és a szerelvények gyártásának e miatt szükséges átütemezése, illetve garanciális időszakuk meghosszabbítása miatt az Alstom nyújtott be többletköltség igényt. Ezek a költségek, egy ilyen - a 2-es és 4-es metrókocsik gyártásához mérhető - nagyságrendű projekt során természetes módon felmerülő módosítások, határidő kiigazítások és változtatások költségei.

A Népszabadság cikke szerint „a BKV-nak 6-7 milliárd forinttal többet kell fizetnie a 2-es és 4-es metróra szánt 37 metrókocsiért”
Sem a BKV, sem pedig az Alstom nem erősíti meg a Népszabadság cikkének azon állítását, hogy a 2-es és a 4-es metróvonal új szerelvényei 6-7 milliárd forinttal többe kerülnek. A közlekedési vállalat és az új, modern szerelvények gyártója között az egyeztetések konstruktív és korrekt módon folynak. A két cég szakemberei folyamatosan, konstruktívan és szorosan együttműködnek az anyagi természetű kérdések egyeztetésében csakúgy, mint ahogy azt a szerelvények végleges típusengedélyének megszerzése és a szerelvények forgalomba állítása során teszik. Mindkét fél érdeke az, hogy a tárgyalások ne a sajtón keresztül, hanem a tárgyalóasztalnál folytatódjanak. A többletigények összege mindkét oldalon folyamatosan változik, az adófizetők érdeke pedig egyáltalán nem az, hogy a vita a nagy nyilvánosság előtt találgatásokkal terelődjön kedvezőtlen irányba. Amint azt a BKV és az Alstom szakemberei e téma kapcsán már többször jelezték, a szakértői egyeztetések lezárultát követően a két vállalat ismerteti majd az egyeztetések végleges és várhatóan mindkét fél érdekeit szem előtt tartó eredményét.

A Népszabadság cikke szerint „augusztus végén a Tűzoltók találtak hiányosságokat az új metrókocsiknál”
A BKV és az Alstom korábbi közleményében foglaltak szerint az új szerelvények tűzoltó próbája a megfelelő eredményeket hozta. A próba során a tűzoltók sikeresen elvégezték a szerelvények szét és összekapcsolási próbáját, a peron mellőli menekítési próbát és megvizsgálták azt, hogy a régi kocsiknál használt eszközeik alkalmasak-e az új kocsik emeléséhez. Mivel az új metrószerelvények emelési pontjai nem azonosak a régi kocsik emelési pontjaival, a tűzoltók egy olyan, a sínekre helyezhető áthidaló gerenda legyártását kérték a BKV-tól és az Alstom-tól, amelyre meglévő emelőjük ráhelyezhető. Ez tehát nem hiányosságot, hanem a két metrókocsi közötti műszaki különbséget takar, a tesztek célja pedig pontosan az volt, hogy az új metrószerelvények minden körülmények között az utasok biztonságát szolgálják.

A Népszabadság cikke szerint „az Alstom módosítani akarja a 4-es metró szerelvényeinek szállítási ütemtervét”
Amint azt a BKV és Alstom a témában több alkalommal kiadott állásfoglalásában ismertette, a 4-es vonalra érkező szerelvények szállítási ütemtervének módosítása nem szándék, hanem a vonal építésének késéséből adódó műszaki – gazdasági optimalizáció kérdése.


A Népszabadság Online állítása szerint „a 4-es metrószerelvények próbapályájának megépítése akár 2,5 milliárd forintos többletköltséget jelenthet a BKV a számára”
A BKV nem erősíti meg a NOL cikkének azon állítását, hogy a 4-es metrószerelvények próbapályájának megépítése akár 2,5 milliárd forintos többletköltséget jelenthet a BKV a számára. Ebben az ügyben végleges döntés még nem született, de a szakemberek már körvonalaztak egy olyan megoldást, amely nem jár majd számottevő költséggel a vállalat számára.

További információ kérhető:

Tőrincsi Tímea / Piskóti Attila
Premier Kommunikációs Iroda
Tel.: 483-1860, 30-490-4444
E-mail: sajto@premiercom.hu
BKV Sajtóiroda
BKV Zrt.
Tel: 461-6500, 20-459-9045
E-mail: sajto@bkv.hu
Pető Szabolcs
DBR Metró Projekt Igazgatóság
Tel: 20-459-9403
E-mail: petosz@metro4.hu

Megjegyzés a szerkesztőnek:
Az Alstom Transport és a BKV 2006. május 30-án írta alá az M2 és az újonnan épülő M4 metróvonalak új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést. Az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint értékben.

Az Alstom Transport által az M2 vonalra gyártott budapesti metró belső tere kényelmes. A 100 méter hosszú szerelvény összesen 1023 utast tud szállítani, akik közül 209 kényelmes üléseken foglalhat helyet, az állók pedig az ajtótérben elhelyezett különleges formájú, három osztatú kapaszkodó-rudaknál állhatnak. Minden egyes kocsi mindkét oldalán 4 ajtó van, amelyek az eddigieknél szélesebbek – 1,3 méter – annak érdekében, hogy az utasok gyorsabban ki- és beszállhassanak az állomásokon. A szerelvény – amelynek maximális sebessége 70 km / óra – egyterű, így az utasok végigsétálhatnak benne az elejétől a végéig. Az új METROPOLIS szerelvény modern világítási rendszere, az alkalmazott világos színek és a felhasznált anyagok pirosas, meleg tónusai nemcsak kellemes és pihentető atmoszférát teremtenek, de egyben tágas és kellemes környezetet is biztosítanak az utazáshoz. Az utasok kényelmét a beépített légkondicionálás és a legmodernebb utastájékoztató rendszer szolgálja.