Pálya- és járműrekonstrukció – 2021

A Budavári Sikló pálya-és járműrekonstrukciója

 

2021. augusztus 30-án vette kezdetét a Budavári Sikló pálya-és járműrekonstrukciója, így Margit és Gellért 12 év után újra J2-es nagyjavításra mentek, ahonnan tetőtől talpig, kívül-belül megújulva tértek vissza 2022 januárjában, hogy február 8-tól régi pompájukban szállítsák újra utasaikat.

 

A kocsik és szerkezetek J2-es nagyjavítása

 

Margit és Gellért, azaz a BS1 és a BS2 jelű járművek a legmagasabb szintű vizsgálaton és felújításon estek át: megtörtént minden kopó alkatrésszel rendelkező mechanikus és elektronikus berendezés vizsgálata, javítása vagy cseréje, így a hajtómű kenőrendszer, az üzemi, valamint a biztonsági és kötélcsúszást figyelő tachogenerátorok, a szöghelyzet távadók, a végálláskapcsolók, az akkumulátorok, a hidraulikus kötélnyúlás kiegyenlítő szerkezet és csapszegek, a szállítókötél, az elektronikus gyors rövidre záró, a túlfeszültség és túláram védelem, a megfogó berendezés hidraulikus elemei, az elektrohidraulikus féklazító szerkezetek, az ékelődő kötélszíves kötélbefogó szerkezet, valamint a hajtómotor surlódó alkatrészeinek vizsgálata és a kocsialváz, valamint a megfogó berendezés felújítása. A járművekhez kapcsolódó feladatokat és munkákat a VJSZ Fehér úti telepén végezték, ahol most először szemcseszórásos technológiával megtisztították, valamint az összes korrodált lemezt és tartóelemet eltávolították és kicserélték.

A lakatosmunkákat a fényezők követték, akik a felületkezelés után a jellegzetes többszínű Sikló festésről gondoskodtak. Ezzel párhuzamosan folyt a jármű hidraulikarendszerének felújítása és a villamossági berendezések karbantartása, a jármű újra kábelezése. A fülkékbe – az utasok komfortérzetének javítására – változtatható sebességű ventilátorok kerültek. Az asztalosműhelyben pedig a külső látványelemek, a belső lambéria és pad, az ajtók és ablakok faelemeinek felújítása, gyártása folyt.

Komoly logisztikai előkészítést igénylő feladatokat hajtottak végre, amit nem könnyített meg az sem, hogy az egyébként 30 fokos szögű pályán közlekedő járművek vízszintes helyzetbe állítva szinte tótágast állnak, így a padlózat, a falak és az ablakok is mind-mind ferdén helyezkednek el.

 

Pályafelújítási rekonstrukció

 

Míg Margit és Gellért szépült, a Sikló pályája is épült: megtörtént a pályalemezek felújítása és a sínek cseréje. A régi 34 kg/m-es sínszálakat elbontották és az új vágányt 46 kg/m-es sínszálakkal építették fel. Mindez a fékrendszer és a kibillenésgátló függőleges erőt felvevő támmódosítását is megkövetelte. A pályát a méréseknek megfelelően aláinjektálták vagy gyalulták, a repedéseket feltöltötték, a régi sínlekötéseket elbontották és újakat alakítottak ki a szigorú nyomtáv és fekszint előírások betartásához. Elkészült a pálya felületkezelése, amely a víztaszítást biztosítja, míg a mohásodást megakadályozza. Elkészültek az állomások új, fából készült terelői is.

 

Pálya melletti leesésvédelmi rendszer kialakítása

 

A rekonstrukció keretében kiépült a menekülő lépcső leesésgátló szerkezete is, amely a Sikló meghibásodása esetén az utasok biztonságos menekítését segíti. A lépcső mentén kiépített, tíz kilogrammos elemekből álló korlát bontható, azaz könnyen szabaddá tehető menekülési útvonal egy esetleges leállás esetén.