Fél évszázad metrótörténelem

  • 2020-04-02 09:04:25

Éppen 50 évvel ezelőtt, 1970. április 2-án adták át Budapesten az első metróvonalat. Noha a földalatti villamos vasút a metró közvetlen előzményének tekinthető, a budapesti metróközlekedést – eltérő rendszerük miatt – mégis az M2 átadásától számítjuk. A fél évszázados vonalat azóta meghosszabbították, új vonalak épültek, renoválták és renoválják jelenleg is, valamint az M2 és M3 teljes járműparkja megújult. A metró aranykorából – mert így emlékszünk a kezdetekre – számos anekdota és legendás alak neve maradt fenn. A metróüzem az elmúlt évtizedekben modernizálódott, de ma is éppen olyan érdekes és magával ragadó, mint egykor. Akit egyszer „megbabonázott az alagút”, egészen más szemmel tekint a metróra, amelynek egyetlen vonala (az M3-as) több utast szállít egy nap, mint a nagyvasúti vonalak az egész országban.

 

Az évfordulót nem felejtjük és reméljük, hamarosan nyílt napokkal, programokkal várhatunk minden érdeklődőt. Addig is keressék a metró múltjához és jelenéhez kapcsolódó érdekességeinket kommunikációs csatornáinkon és játékainkat a Facebookon, ahol a korábban metróállomásokon tartott koncerteket is megidézzük.

 

A kezdetek

 

Az első, már utasokat is szállító metró 1970. április 3-án 04.10-kor gördült ki a telephelyről. 6 óra felé már kezdtek érkezni az utasok. 8 órától üzemzárásig pedig annyian várták Budapest első metróvonalának kipróbálását, hogy hosszú, tömött sorok kígyóztak egészen a Deák téri állomástól a Bárczy István utcáig. Akkoriban az új építmény Budapest igazi látványosságává vált. Előszeretettel látogatták politikusok és prominens személyek: ha Magyarországra jött valamilyen magas rangú diplomata, akkor biztosan megnézte a metrót.

Építése és indulása nagyon érdekes korszakot jelentett a metróüzemben dolgozó szakértők számára: megjelent egy új városi tömegközlekedési eszköz, ami korábban nem volt Budapesten. Már maga a tervezés is sok érdekes feladat, megoldandó probléma elé állította a mérnököket, építőket. Az Astoriánál például úgy kellett aluljárót kialakítani, hogy a munkagödör fölött menetrendszerűen járt a villamos. Számos nehézség pedig az építés közben merült fel, amire nem lehetett korábban felkészülni.

Más szempontból is különös időszaka volt ez a metrónak. Nemcsak maga a közlekedés ezen formája volt új és friss, de a csapat is csupa fiatalból állt, akik mind úgy érezték, valami olyat csinálnak, amit korábban senki. Presztízs volt a metróüzemben dolgozni.

 

Budapest gerince

A biztató kezdetek után a ma már a Déli pályaudvart és az Örs vezér teret összekötő, kelet-nyugatinak vagy „piros” metrónak is nevezett M2-es vonalat további két metróvonal követte: az 1976 és 1990 között átadott, a teljes vonalon Újpest-központ és Kőbánya-Kispest között közlekedő észak-déli, más néven „kék” M3-as, valamint a legújabb budapesti metróvonal, a 2014-ben elkészült, Budapest két pályaudvara, Kelenföld vasútállomás és Keleti pályaudvar között gyors összeköttetést biztosító „zöld”, azaz a M4-es metró.  Ez utóbbi impozáns, művészi kialakítású metróállomásainak köszönhetően több hazai és nemzetközi építészeti díjat is elnyert, valamint különlegessége, hogy vezető nélkül közlekedő szerelvényeiből belátható a teljes alagútja.

Budapest közösségi közlekedésének vasúti gerincvonalát vitathatatlanul a három metróvonal adja, amelyek a mai napig vonzzák a közlekedés iránt rajongó érdeklődőket. Bár a jelenlegi helyzetben nem a tervek szerint ünnepelhetjük a metró jubileumát, mégis szeretnénk, ha együtt emlékeznénk meg erről a kerek évfordulóról, ezért számos játékkal és érdekességgel várjuk a metró rajongóit. Csak párat említve az év során ránk váró különlegességekből:

 

A BKV pályázatot hirdet Facebook-oldalának borítóképére (cover picture). 1-150 éves kor között várjuk a közösségi közlekedés kedvelőinek fotóit, vagy videóját - részletek Facebook oldalunkon.

Társaságunk az utóbbi években szép hagyományt teremtett az élőzene és a közösségi közlekedés összekapcsolásával. Metróállomásainkon is többször megjelentek már muzsikusok - felhőtlen pillanatokat szerezve utasainknak. Ezekből a minikoncertekből válogatunk a héten Facebook oldakunkon, és a metróról szóló virtuális múzeumunkkal köszöntjük a héten 50 éves budapesti metróközlekedést.

 

További részletekért, érdekességekért kövessék Facebook ( www.facebook.com/bkvzrt1 ) és Instagram (www.instagram.com/bkvzrt_official/?hl=hu) oldalunkat, valamint  honlapunkat ( www.bkv.hu ).