Változások a főváros közösségi közlekedésében 2006. október 1-jétől

A BKV Zrt. elkötelezett abban, hogy - a tulajdonos Fővárosi Önkormányzattal együttműködve fokozatosan javítsa az utazás kényelmét. Ezért került sor 2006. első félévében a csúcsidőben kiemelten zsúfolt vonalakhoz kapcsolódó megoldási lehetőségek vizsgálatára. 2006. október 1-jétől illetve 2-ától elsősorban olyan intézkedésekkel találkoznak az utasok, amelyek a meglévő eszközparkkal (járművekkel) valósíthatóak meg, egyúttal az adott térségben érzékelhetően javítják az utazás színvonalát.

A BKV Zrt. szakmai előterjesztése alapján, a Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési Bizottsága augusztus 28-i és szeptember 4-i határozatainak értelmében 2006. októberétől a következő hálózatfejlesztési és menetrendi intézkedések lépnek életbe:

    Budatétény - Nagytétény környékén a délutáni csúcsidőben 14 és 18 óra között sűrítve közlekedik a 13-as vonalcsoportot, így a Barackos út mentén 30 helyett 20 percenként járnak az autóbuszokat. Ezért új, 113A jelzésű járat is indul Budatétény, Campona és Nagytétény, Angeli utca között. Az eddigi 13A jelű autóbusz - az egyszerűbb tájékozódás érdekében - 113-as számon üzemel tovább. A vonalcsoporton további új utazási lehetőséget teremt a Camponától 19.00 és 20.00 óra között 19.30-kor induló autóbusz.

  • Sűrűbben közlekednek a Moszkva tér és Budakeszi között a 22-es gyors autóbuszok. A vonal egy járművel többel üzemel a reggeli és a délutáni csúcsidőben. Az új menetrend szerint egyes időszakokban a 22-es járat is kismértékben ugyan, de sűrűbben közlekedik.

  • Pesthidegkút térségében a teljes buszhálózaton új menetrend lép életbe. Sűrűbben közlekedik a 63-as busz, egyidejűleg megszűnik a 63A jelű járat. A sűrűbb 63-as révén a kiszolgált terület egyenletesebb, kiszámíthatóbb ellátást kap. Sűrűbb lesz a reggeli és a délutáni csúcsidőben a 64-es autóbusz, valamint egyes időszakokban az 57-es, 157-es, 257-es járat. A hűvösvölgyi és pesthidegkúti járatok menetrendi összehangolásával azokon a vonalszakaszokon, ahol több párhuzamos járat is közlekedik, egyenletesebbé válik a kiszolgálás.

  • Újpalota, Szentmihályi út és Újpest-Városkapu között új járat indul 96A gyors jelzéssel, a meglévő 96-os gyorsjárat mellett. A fejlesztés révén a reggeli csúcsidőben Újpalota és Újpest között a vonal kapacitása több mint 15%-kal nő. Egyúttal a Váci úti, gyengébben kihasznált szakaszon csökken az autóbuszok száma. A 96A gyorsjárat a reggeli csúcsidőben, 6 és 9 óra között közlekedik.

  • Pestszentimre térségében teljesen megújul az autóbusz-hálózat, melynek célja a csúcsidei zsúfoltság csökkentésén túl a Pestszentimre központi átszállás kiküszöbölése, és így az eljutási idő jelentős javítása. A jelenlegi 54-es, 54-es gyors, 94-es, 94-es gyors és 294-es vonalak átalakulnak, szerepüket új járatok veszik át. A Boráros tér - Pestszentimre, Ültetvény utca közötti alapjárat mellett új járat indul a Boráros tér és Gyál, Vecsési út között, 55-ös jelzéssel. A Kispest, Határ úti metróállomástól ezentúl három gyorsjárat és egy expresszjárat indul a XVIII. kerület és Gyál felé. 84-es gyors jelzéssel az autóbusz a Nagykőrösi út - Pestszentimre, Nemes utca - Kisfaludy utca útvonalon át Gyál, Deák Ferenc utcáig közlekedik, és az új átszállásmentes kapcsolaton túl a 82-es autóbusz zsúfoltságát is mérsékli. 89-es gyors jelzéssel a Nagykőrösi úton át Gyál, Bem József utcához indul járat, amely az eddigi 54-es gyors mellett a 294-es busz szerepét veszi át. A Kispest, Határ út - Gyál, Vecsési út között közlekedő 94-es gyors jelzésű autóbusz menetrendje módosul, ezentúl csúcsidőn kívül, este és hétvégén is jár, valamint több megállót kap a budapesti szakaszon. Csúcsidőben 94E expresszjárat közlekedik, még gyorsabb eljutást biztosítva. A budapesti szakaszon a 84-es, 89-es és 94-es gyorsjáratok összehangolva közlekednek, és minden olyan megállóban megállnak, amelyeket ma az 54-es gyors autóbusz érint.

  • A 2001-ben beindított, és azóta is jelentős forgalmat vonzó 3-as és 62-es villamosok, valamint a közúti torlódások hatására a Kőbánya és Angyalföld között, csúcsidőben közlekedő, 132-es gyors autóbusz az utóbbi években jelentősen veszített vonzerejéből. A párhuzamos és gyorsabb villamosra tekintettel így a vonal megszűnik. Helyette az Örs vezér tere és Angyalföld között a 32-es lényegesen sűrűbben, csúcsidőben az eddigi 10 perc helyett 5-6 percenként közlekedik. Az intézkedéstől a 32-es vonalon utazók egyenletesebb és megbízhatóbb kiszolgálását várjuk, míg a felszabaduló autóbuszokat más, zsúfolt vonalakon használjuk fel.

Az október 1-jén illetve 2-án bevezetésre kerülő új menetrendeken túl a BKV Zrt. vizsgálja további fejlesztések megvalósítási lehetőségét. A Városüzemeltetési Bizottság mostani határozata alapján - külön egyeztetés alapján, későbbi időpontban - a tervek között szerepel a 18A, 68-as, 82A és 194-es autóbuszvonalak kapacitásbővítése.