BKV.hu

EBSF projekt: Testet öltött innovációk - Bemutatkozik a BKV és az MAN közösen kifejlesztett tesztautóbusza


Budapest azon hét európai helyszín egyike, ahol a városi autóbuszokhoz kapcsolódó első, nagy léptékű EU kutatási projekt tesztüzeme zajlik. A 26 millió eurós költségvetésű EBSF, azaz "A jövő európai buszrendszere" projekt 47 európai partnerrel - köztük a BKV Zrt.-vel - azért jött létre, hogy bebizonyítsa: a legújabb technikai fejlesztések gyakorlati megvalósítása aktívan segíti az autóbuszok üzemeltetését, és valamennyi potenciális utas számára vonzóbbá teszi a közösségi közlekedést. 

A projekt keretében az MAN a BKV Zrt. által megadott paraméterek szerint fejlesztette ki a budapesti igényekre szabott autóbusz prototípusát. A BKV-flotta színére festett 18,75 méteres, tágas belső kialakítású, légkondicionált Lion 's City GL típusú csuklós autóbusz és a hozzá kapcsolódó fejlesztések tesztüzeme március 23-tól kilenc hónapig tart a 86-os járat útvonalán.

A budapestiekre szabott autóbusz különlegessége azonnal szembeötlik, hiszen a megszokottól eltérően nem négy, hanem öt széles, kétszárnyú ajtaja gyors utasáramlást tesz lehetővé. Az innovatív kialakításnak és a rugalmas ülésrendszernek köszönhetően az utascsere és a járművön tartózkodó utasok mozgása is könnyebbé válik. Az állóhelyek száma 30 %-kal nőtt: az autóbuszon 39 ülő- és 85 állóhely található. Innovatív megoldás az a hét, mágneses zárású összecsukható ülés a járműben, amelyeket csak a sofőr tud aktiválni, ha csúcsidőn kívül ezek lenyitására van hely.

Az autóbusz szíve 320 lóerős, környezetbarát, az EEV emissziós szintet adalékanyag nélkül teljesítő hathengeres MAN-dízelmotor, amely jelenleg a legkorszerűbb erőforrások egyike.

Az innováció azonban nem csak a járműkonstrukciót foglalja magába: az infrastruktúra és az üzemeltetés területén is jelentős újítások jelennek meg. Az autóbusz felszereltsége információtechnológiai megoldásokon alapuló előrejelző és alkalmazkodó energiagazdálkodási rendszerrel bővül. Légkondicionáló egysége nagy hatásfokú, könnyen felszerelhető, karbantartásmentes. Fedélzeti kommunikációs berendezése amellett, hogy vezényli az utastájékoztatást és az utastér kamerás megfigyelését, távdiagnosztikai rendszerként online módon továbbítja a karbantartásra vonatkozó információkat, sőt, az autóbuszban motortéri tűzoltó-berendezés is helyet kapott, amely vészhelyzeti adattovábbításra is képes.

A tesztüzem keretei között az autóbusszal együtt vizsgázik a légkondicionáló egység, valamint a távdiagnosztikai és az utastájékoztatási rendszer, de az olcsóbb és korszerűbb üzemeltetés mellett legalább ilyen fontos, hogy terveink szerint utasainknak kevesebb ideig kell majd várakozniuk a megállókban, ráadásul útjuk gyorsabbá, kényelmesebbé és kiszámíthatóbbá válik.

További információkat honlapunkon, a www.bkv.hu/ebsf oldalon találnak.