BKV.hu

Döntés a midibusztenderen: új, magyar, környezetbarát midibuszok a Várban, a Gellérthegyen és több más városrészben

Új, magyar gyártmányú, S91-es típusú midi autóbuszok közlekednek jövő nyártól számos budapesti buszvonalon, miután a BKV Zrt. ezen vonalak üzemeltetésére kiírt közbeszerzési eljárása sikerrel zárult. A korszerű, alacsonypadlós, EURO V-ös besorolású, légkondicionáló berendezéssel ellátott városi autóbuszok 2011 végéig fokozatosan állnak forgalomba, felváltva a jelenleg közlekedő, 16 éves Ikarus 405-ös típusú midibuszokat, a BKV legtöbbször meghibásodó és fajlagosan legdrágábban üzemeltethető busztípusát. A közbeszerzésen a legalacsonyabb üzemeltetési költséget ajánló szolgáltató kiválasztása volt a szempont, s társaságunkat külön elégedettséggel tölti el, hogy ennek eredményeként egy, a magyar járműgyártás újjáéledését is támogató döntés született.

A vonzóbb, a lakosság igényeihez jobban igazodó, korszerűbb közösségi közlekedési szolgáltatás biztosítása érdekében a BKV Zrt. 2009-ben közbeszerzési eljárást indított közforgalmú autóbuszvonalak alvállalkozásban történő üzemeltetésére, 40 darab midi autóbusszal. Az eljárás bírálati szempontja a midiautóbusz üzemeltetésére megajánlott kilométerdíjra adott legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás volt.
 

Az új járművek a Budai Vár autóbuszvonalain (16, 16A, 116), a gellérthegyi 27-es vonalon, a békásmegyeri lakótelep buszvonalain (143, 186, 243), a budai hegyvidék egyes járatain (39-es, 191-es, 237-es, 251-es járatok), továbbá a 100-as, 117-es, 183-as és a 203-203A buszvonalakon állnak forgalomba. Hétvégén az összesen 40 darabos flotta még több városrészbe jut el, és az előbb felsorolt 16 buszjáraton túl másutt is biztosítja az akadálymentes, korszerű szolgáltatást: hétvégén a 118-as, 121-es, 137-es, 141-es, 165-ös és 175-ös járatokon is az új midibuszok közlekednek majd.
 

Az Igazgatóság közbeszerzési eljárást lezáró döntése alapján az eljárás nyertese a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó Orangeways Autóbuszos Közúti Közlekedési Zrt. A nyertes ajánlattevő által megajánlott díj társaságunknak egy év alatt meghatározó, akár több százmillió forintos megtakarítást is lehetővé tesz, a jelenlegi üzemeltetési költségekhez képest. A nyertes ajánlattevővel, - illetve annak visszalépése esetén a második legkedvezőbb ajánlatot tevő VT Transman Kft-vel - hatéves szerződést fog kötni a BKV Zrt., amely azonban a Budapesti Közlekedési Központra száll át, amint a BKK átveszi a budapesti buszvonalakon zajló közszolgáltatás megrendelői hatásköreit.
 

A szerződésben meghatározott évi 2,3 millió kilométernyi szolgáltatásban kizárólag alacsonypadlós, légkondicionáló berendezéssel ellátott, legalább EURO V-ös környezetvédelmi kategóriájú midibuszok vehetnek részt.  A szerződés járműpótlási igények felmerülése esetén lehetőséget ad további legfeljebb 150 százaléknyi volumenű opciós többletszolgáltatás igénybevételére, amely az aktuális forgalmi feladattól függően midi, szóló vagy csuklós autóbusszal teljesíthető.

Jelenleg a midibuszok üzemeltetése a 2010. első féléves adatok alapján 541 Ft-os önköltségbe kerül a BKV-nak kilométerenként. Az új modellben ez a költség - az új jármű ráosztott lízingdíja ellenére is - 379 Ft-ra csökken kilométerenként.
 

Az utazási komforthoz hozzájárul, hogy a midibuszos vonalakon, különösen a budai Várban és a Gellérthegyen szinte állandó problémát jelentett a járatkimaradások magas száma, a hűvösebb téli vagy forróbb nyári napokon gyakran kényszerültünk hírt adni jelentősebb kimaradásokról is ezen vonalakon. 2009-ben az Ikarus midibuszok menetkimaradási mutatója 6,39% volt. Idén az I. negyedévi adataink szerint ugyanez a mutató már 10,30 %-ra nőtt. Az új konstrukció ebben lényeges változást hoz, mivel szigorú előírásokat tartalmaz a szolgáltatási jellemzők teljesítésével kapcsolatban, így a szerződés több ponton is szabályozza a menetkimaradási előírásokat, illetve azok esetleges következményeit is. Amennyiben az új midibuszok tárgyhavi futásteljesítménye 97% alatti, a szerződés 30 napos felmondással megszüntethető.  Ennek köszönhetően a járatkimaradások száma reményeink szerint drasztikusan lecsökken, és ezen vonalakon utazók lényegesen nagyobb biztonsággal számíthatnak majd a közösségi közlekedési szolgáltatásra. A szerződésben foglalt szolgáltatási színvonal betartását a BKV és a BKK is szigorúan ellenőrizni fogja.
 

A kiszervezés miatt járművezetői elbocsátást a BKV nem tervez. A midibusztender eredményeként az új, korszerű szolgáltatás 2011 júniusában indul el, és az új buszok a jövő év végéig fokozatosan állnak forgalomba.
 
Webasto S91 autóbusz